This thesis explores the ever-evolving world of marketing and corporate sustainability, analyzing the transformations of traditional marketing and the emergence of green marketing. An overview of the definitions and developments in marketing is provided, focusing on digital marketing and the ethical consumer. Subsequently, the concept of sustainability is delved into, examining how green marketing has responded to current challenges by exploring strategies, advantages, disadvantages, and the phenomenon of greenwashing. Furthermore, attention is given to regulations in Europe and Italy related to corporate sustainability, with a focus on the Environmental, Social, and Governance (ESG) balance, environmental certifications, and the role of rating agencies and the new corporate role of the Sustainability Manager. Finally, through a case study on Coral S.p.A., practical applications of these concepts are highlighted by analyzing the company's website and the CEO's opinions.

Questa tesi esplora il mondo in continua evoluzione del marketing e della sostenibilità aziendale, analizzando le trasformazioni del marketing tradizionale e l’emergere del green marketing. Viene fornita una panoramica delle definizioni e delle evoluzioni del marketing, concretandosi sul marketing digitale e il consumatore etico. Successivamente, si approfondisce il concetto di sostenibilità e si esamina come il green marketing abbia risposto alle sfide attuali, esplorando strategie, vantaggi, svantaggi e il fenomeno del greenwashing. Inoltre, ci si concentra sulla normativa in Europa e in Italia in relazione alla sostenibilità aziendale, con focus sul bilancio ESG (Ambientale, Sociale e di Governance), sulle certificazioni ambientali e sul ruolo delle agenzie di rating e della nuova figura aziendale del Sustainability Manager. Infine, attraverso un caso studio su Coral S.p.A., vengono evidenziate le applicazioni pratiche di tali concetti, mediante l’analisi del sito web aziendale e delle opinioni del CEO.

Dal marketing tradizionale al Green marketing: un viaggio nell'evoluzione dei comportamenti del consumatore e delle strategie aziendali.

APARO, CARLA
2022/2023

Abstract

This thesis explores the ever-evolving world of marketing and corporate sustainability, analyzing the transformations of traditional marketing and the emergence of green marketing. An overview of the definitions and developments in marketing is provided, focusing on digital marketing and the ethical consumer. Subsequently, the concept of sustainability is delved into, examining how green marketing has responded to current challenges by exploring strategies, advantages, disadvantages, and the phenomenon of greenwashing. Furthermore, attention is given to regulations in Europe and Italy related to corporate sustainability, with a focus on the Environmental, Social, and Governance (ESG) balance, environmental certifications, and the role of rating agencies and the new corporate role of the Sustainability Manager. Finally, through a case study on Coral S.p.A., practical applications of these concepts are highlighted by analyzing the company's website and the CEO's opinions.
2022
From Traditional Marketing to Green Marketing: A Journey through Consumer Behavior Evolution and Corporate Strategies
Questa tesi esplora il mondo in continua evoluzione del marketing e della sostenibilità aziendale, analizzando le trasformazioni del marketing tradizionale e l’emergere del green marketing. Viene fornita una panoramica delle definizioni e delle evoluzioni del marketing, concretandosi sul marketing digitale e il consumatore etico. Successivamente, si approfondisce il concetto di sostenibilità e si esamina come il green marketing abbia risposto alle sfide attuali, esplorando strategie, vantaggi, svantaggi e il fenomeno del greenwashing. Inoltre, ci si concentra sulla normativa in Europa e in Italia in relazione alla sostenibilità aziendale, con focus sul bilancio ESG (Ambientale, Sociale e di Governance), sulle certificazioni ambientali e sul ruolo delle agenzie di rating e della nuova figura aziendale del Sustainability Manager. Infine, attraverso un caso studio su Coral S.p.A., vengono evidenziate le applicazioni pratiche di tali concetti, mediante l’analisi del sito web aziendale e delle opinioni del CEO.
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