In Europe, approximately one-third of university students fail to complete their studies, and Italy has one of the lowest graduation rates among European countries (Passeggia et al., 2023). In this context, it is crucial to identify risk factors for university dropout early in order to implement targeted prevention and support interventions. Among the main predictors identified in the literature are a low level of academic engagement (Assunçào et al., 2020) and difficulties adjusting to university life (Liga et al., 2022). This study aims to test the hypothesis that low engagement and the presence of difficulties adjusting can predict academic stalling or dropout in a sample of students enrolled in the second year of the Bachelor's Degree in Psychological Sciences and Techniques at the University of Pavia. To avoid interference effects related to awareness of the research objective, the study was presented to students as a survey on "university well-being." Recruitment took place both during second-semester classes and through an announcement posted on the degree program website. The expected results aim to provide an empirical contribution to the understanding of the psychological mechanisms implicated in the risk of university dropout and to foster the development of intervention strategies aimed at promoting student well-being and retention.
In Europa circa un terzo degli studenti universitari non completa il proprio percorso di studi, e l’Italia registra una delle percentuali di laureati più basse tra i Paesi europei (Passeggia et al., 2023). In tale contesto, risulta fondamentale individuare precocemente i fattori di rischio di abbandono universitario, per attuare interventi mirati di prevenzione e supporto. Tra i principali predittori individuati in letteratura figurano un basso livello di engagement accademico (Assunçào et al., 2020) e difficoltà di adattamento alla vita universitaria (Liga et al., 2022). Il presente studio si propone di testare l’ipotesi che un ridotto engagement e la presenza di difficoltà di adattamento siano in grado di predire lo stallo o l’abbandono del percorso di studi in un campione di studenti iscritti al secondo anno del Corso di Laurea Triennale in Scienze e Tecniche Psicologiche dell’Università di Pavia. Per evitare effetti di interferenza legati alla consapevolezza dell’obiettivo di ricerca, lo studio è stato presentato agli studenti come un’indagine sul “benessere universitario”. Il reclutamento è avvenuto sia durante le lezioni del secondo semestre sia tramite un annuncio pubblicato sul sito del Corso di Laurea. I risultati attesi mirano a fornire un contributo empirico alla comprensione dei meccanismi psicologici implicati nel rischio di abbandono universitario e a favorire lo sviluppo di strategie di intervento volte a promuovere il benessere e la permanenza degli studenti nel percorso accademico.
Il ruolo dell’engagement accademico e dell’adattamento universitario nel predire il drop-out negli studenti iscritti al Corso di Laurea Triennale in Scienze e Tecniche Psicologiche dell’Università di Pavia
BORGAZZI, FRANCESCO
2024/2025
Abstract
In Europe, approximately one-third of university students fail to complete their studies, and Italy has one of the lowest graduation rates among European countries (Passeggia et al., 2023). In this context, it is crucial to identify risk factors for university dropout early in order to implement targeted prevention and support interventions. Among the main predictors identified in the literature are a low level of academic engagement (Assunçào et al., 2020) and difficulties adjusting to university life (Liga et al., 2022). This study aims to test the hypothesis that low engagement and the presence of difficulties adjusting can predict academic stalling or dropout in a sample of students enrolled in the second year of the Bachelor's Degree in Psychological Sciences and Techniques at the University of Pavia. To avoid interference effects related to awareness of the research objective, the study was presented to students as a survey on "university well-being." Recruitment took place both during second-semester classes and through an announcement posted on the degree program website. The expected results aim to provide an empirical contribution to the understanding of the psychological mechanisms implicated in the risk of university dropout and to foster the development of intervention strategies aimed at promoting student well-being and retention.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
TESI _fb.pdf
accesso aperto
Dimensione
837.9 kB
Formato
Adobe PDF
|
837.9 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/31969