The significant underrepresentation of women in leadership roles not only highlights workplace inequality but also slows progress toward the United Nations Sustainable Development Goals (UN SDGs), especially UN SDG 5 on gender equality. This thesis examines how gender-based unconscious bias and early career experiences interplay with women’s access to leadership positions. Exploring how these factors influence each other is essential for addressing ongoing inequalities effectively. This thesis employs a mixed-methods approach, combining a quantitative questionnaire with semi-structured qualitative interviews across various industries, which are categorized into male, mixed, and female industries. The questionnaire found patterns in access to early career opportunities, leadership roles, challenges, barriers, and strategies for overcoming them. The interviews offered insights into personal experiences and perceptions of bias, which were analyzed through thematic coding. In total, 38 full questionnaire responses have been collected, and 15 interviews have been conducted and analyzed. The findings show that opportunities like mentorship, on-the-job training, and challenging assignments are central to leadership development but are not equally available to women, especially in male-dominated environments. Informal networks, perceptions of leadership potential, and internalized self-doubt further strengthen these disparities. The study underscores that unconscious bias exists systemically throughout the career pipeline. Practically, this highlights the need to move beyond compliance-driven policies and invest in cultural change, inclusive mentorship, and equitable access to formative early-career experiences.
La significativa sottorappresentanza delle donne nelle posizioni dirigenziali riflette la disuguaglianza a livello organizzativo. Mette anche a repentaglio il progresso verso il raggiungimento degli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile (OSS) delle Nazioni Unite, in particolare l'OSS 5 sulla parità di genere. Questa tesi esamina come i pregiudizi inconsci basati sul genere e le esperienze lavorative iniziali influenzino l'accesso delle donne alle posizioni dirigenziali. Esplorare come questi fattori interagiscono è essenziale per comprendere perché le disuguaglianze persistono e come potrebbero essere affrontate più efficacemente. Questa tesi adotta un approccio metodologico misto. Combina un questionario quantitativo e interviste qualitative semi-strutturate in diversi settori. Il questionario ha identificato modelli di accesso alle opportunità di carriera iniziali e alla leadership. Le interviste hanno fornito approfondimenti sulle esperienze personali, sulle percezioni dei pregiudizi e sulle strategie per superare le barriere. L'analisi è stata condotta attraverso la codifica tematica. In totale, sono state raccolte 38 risposte al questionario e condotte 15 interviste. I risultati dimostrano che opportunità come il tutoraggio, la formazione sul posto di lavoro e incarichi stimolanti sono fondamentali per lo sviluppo della leadership. Tuttavia, non sono ugualmente accessibili alle donne, specialmente in ambienti dominati dagli uomini. Le reti informali, la percezione del potenziale di leadership e l'insicurezza interiorizzata rafforzano ulteriormente queste disparità. Lo studio evidenzia che i pregiudizi inconsci operano in modo sistematico lungo tutto il percorso professionale. Sottolinea la necessità per le organizzazioni di andare oltre le politiche basate sulla conformità. Serve investire nella trasformazione culturale, nel tutoraggio inclusivo e nell'accesso equo a esperienze formative all'inizio della carriera.
Leadership femminile: Il ruolo dei pregiudizi inconsci e delle prime esperienze lavorative nella progressione di carriera delle donne e nell'accesso a ruoli di leadership
EREMINA, MARIA
2024/2025
Abstract
The significant underrepresentation of women in leadership roles not only highlights workplace inequality but also slows progress toward the United Nations Sustainable Development Goals (UN SDGs), especially UN SDG 5 on gender equality. This thesis examines how gender-based unconscious bias and early career experiences interplay with women’s access to leadership positions. Exploring how these factors influence each other is essential for addressing ongoing inequalities effectively. This thesis employs a mixed-methods approach, combining a quantitative questionnaire with semi-structured qualitative interviews across various industries, which are categorized into male, mixed, and female industries. The questionnaire found patterns in access to early career opportunities, leadership roles, challenges, barriers, and strategies for overcoming them. The interviews offered insights into personal experiences and perceptions of bias, which were analyzed through thematic coding. In total, 38 full questionnaire responses have been collected, and 15 interviews have been conducted and analyzed. The findings show that opportunities like mentorship, on-the-job training, and challenging assignments are central to leadership development but are not equally available to women, especially in male-dominated environments. Informal networks, perceptions of leadership potential, and internalized self-doubt further strengthen these disparities. The study underscores that unconscious bias exists systemically throughout the career pipeline. Practically, this highlights the need to move beyond compliance-driven policies and invest in cultural change, inclusive mentorship, and equitable access to formative early-career experiences.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Master Thesis_Maria Eremina.pdf
accesso aperto
Dimensione
3.06 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.06 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/31982