This thesis aims to study the role of gamification in the Human Resource Management (HRM) corporate function. Particular attention was paid to the use of gamification in the processes of recruitment, training, onboarding, and employee motivation. In order to illustrate the different applications already existing on the international scene, several case studies were examined. Although mixed results have been found, the analysis suggests that effective implementation of gamification can have a positive impact, provided it is carefully designed with a focus on the individual and business objectives. This study provides a comprehensive overview of the challenges and opportunities that using gamification within HRM can generate, thus contributing to a better understanding of this innovative human resource management strategy.
Questa tesi intende studiare il ruolo della gamification nella funzione aziendale Human Resource Management (HRM). Particolare attenzione è stata dedicata all'utilizzo della gamification nei processi di selezione, formazione, integrazione, e motivazione dei dipendenti. Al fine di illustrarne le diverse applicazioni già esistenti nel panorama internazionale, sono stati presi in esame diversi casi studio. Sebbene siano stati riscontrati risultati contrastanti, l'analisi suggerisce che l'implementazione efficace della gamification può avere un impatto positivo, a condizione che sia progettata attentamente con un focus sull'individuo e sugli obiettivi aziendali. Questo studio offre una panoramica completa delle sfide e delle opportunità che l’uso della gamification nell'ambito dell'HRM può generare, contribuendo così a una migliore comprensione di questa innovativa strategia di gestione delle risorse umane.
L’uso della Gamification nell’HRM e il suo impatto in diversi contesti aziendali.
PELLICANÒ, MARCO
2022/2023
Abstract
This thesis aims to study the role of gamification in the Human Resource Management (HRM) corporate function. Particular attention was paid to the use of gamification in the processes of recruitment, training, onboarding, and employee motivation. In order to illustrate the different applications already existing on the international scene, several case studies were examined. Although mixed results have been found, the analysis suggests that effective implementation of gamification can have a positive impact, provided it is carefully designed with a focus on the individual and business objectives. This study provides a comprehensive overview of the challenges and opportunities that using gamification within HRM can generate, thus contributing to a better understanding of this innovative human resource management strategy.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/3225