HR, nowadays, goes beyond the traditional role of hiring and firing staff. HR goes beyond simple recruitment and selection, as it is responsible for fostering the development and management of people both as individuals and as members of a team. In a world where organizations are increasingly dynamic and the employee as a person is finally being recognized, there is a need for a figure who has the skills and knowledge to manage work among employees and relationships within the company in order to achieve better results and give meaning to employees' experiences. HR plays a key role in making sense of events for employees and fostering understanding of changes in the organization. For Ulrich, HR must be a good "sense maker" to help people understand the environment. In such a dynamic world, HR must also understand the script in which employees move and how they behave in order to best integrate them into the overall vision of the organization. HR is responsible for managing human resources within the organization, and it is therefore essential that he or she has the skills and competencies to do so effectively. HR must take responsibility for developing skills and capabilities within the organization only in this way can HR contribute to the success of the organization. Crisis management, or crisis management, is the process of identifying, preparing for, responding to, and recovering from events or situations that threaten the organization and may significantly impact its operations, reputation, and stability. It involves taking preventive measures to mitigate potential crises, planning effective emergency responses, managing internal and external communications, and restoring normal operations after the critical event. Crisis management aims to protect the organization, its employees, its stakeholders, and its reputation by minimizing damage and maximizing the organization's ability to respond and recover in the face of crisis situations.Choosing to focus on this helps me to show how HR's intervention is critical in crisis resolution and how its role as a sense maker is essential to restoring balance in the organization, so a narrative look from HR can facilitate the return of meaning after a period of crisis. The choice to analyze two concrete cases is aimed at understanding the conclusions of the thesis more clearly. The first case demonstrates the important role played by HR in crisis resolution during the global pandemic of COVID-19 ; the second case, which is still ongoing and has more media exposure, presents a higher complexity in crisis management, with a number of intersecting issues starting with the behavior of the CEO. Analysis of these cases can provide a comprehensive picture of the importance and role of HR in crisis management.
La figura dell'HR, al giorno d'oggi, va oltre il tradizionale ruolo di assunzione e licenziamento del personale. L'HR va oltre il semplice reclutamento e selezione, poiché ha il compito di favorire lo sviluppo e la gestione delle persone sia come individui che come membri di un team. In un mondo in cui le organizzazioni sono sempre più dinamiche e si riconosce finalmente che il collaboratore come persona, occorre una figura che abbia le competenze e le conoscenze necessarie per gestire il lavoro tra i dipendenti e i rapporti all'interno dell'azienda, al fine di ottenere risultati migliori e dare significato alle esperienze dei dipendenti. L'HR svolge un ruolo fondamentale nel dare un senso agli eventi per i dipendenti e favorire la comprensione dei cambiamenti nell'organizzazione. Per Ulrich, l'HR deve essere un bravo "sense maker" per aiutare le persone a comprendere l’ambiente. In un mondo così dinamico, l'HR deve anche comprendere il copione in cui i collaboratori si muovono e come si comportano, al fine di integrarli al meglio nella visione complessiva dell'organizzazione. L'HR ha la responsabilità di gestire le risorse umane all'interno dell'organizzazione, ed è pertanto essenziale che abbia le capacità e le competenze necessarie per farlo in modo efficace. l'HR deve assumere la responsabilità di sviluppare competenze e capacità all'interno dell'organizzazione solo in questo modo l'HR può contribuire al successo dell'organizzazione. Il crisis management, o gestione delle crisi, è il processo di identificazione, preparazione, risposta e ripresa da eventi o situazioni che minacciano l'organizzazione e possono avere un impatto significativo sulle sue operazioni, reputazione e stabilità. Coinvolge l'adozione di misure preventive per mitigare le crisi potenziali, la pianificazione di risposte efficaci in caso di emergenze, la gestione delle comunicazioni interne ed esterne, nonché il ripristino delle normali attività dopo l'evento critico. Il crisis management mira a proteggere l'organizzazione, i suoi dipendenti, i suoi stakeholder e la sua reputazione, minimizzando i danni e massimizzando la capacità di reazione e ripresa dell'organizzazione di fronte a situazioni di crisi; la scelta di focalizzarsi su questo mi aiuta a mostrare come l'intervento dell'HR sia fondamentale nella risoluzione delle crisi e come il suo ruolo di sense maker sia essenziale per ripristinare l'equilibrio nell'organizzazione, per questo uno sguardo narrativo dall'HR può facilitare il ritorno di significato dopo un periodo di crisi. La scelta di analizzare due casi concreti è finalizzata a comprendere le conclusioni della tesi in modo più chiaro. Il primo caso dimostra l'importante ruolo svolto dall'HR nella risoluzione della crisi durante la pandemia mondiale di COVID-19 ; il secondo caso, ancora in corso e con una maggiore esposizione mediatica, presenta una complessità più elevata nel crisis management, con una serie di intersezioni di problematiche che partono dal comportamento del CEO. L'analisi di questi casi può offrire un quadro completo dell'importanza e del ruolo dell'HR nella gestione delle crisi.
IL RUOLO DELL’HR COME SENSE-MAKER NELL’IMMAGINARIO ORGANIZZATIVO UN'ANALISI DI DUE CASI: LA GESTIONE DELLA CRISI DI 3M DURANTE IL PERIODO DI COVID-19 E L'ATTUALE CRISI DI TWITTER CON ELON MUSK
CIVITELLA, GIULIA
2022/2023
Abstract
HR, nowadays, goes beyond the traditional role of hiring and firing staff. HR goes beyond simple recruitment and selection, as it is responsible for fostering the development and management of people both as individuals and as members of a team. In a world where organizations are increasingly dynamic and the employee as a person is finally being recognized, there is a need for a figure who has the skills and knowledge to manage work among employees and relationships within the company in order to achieve better results and give meaning to employees' experiences. HR plays a key role in making sense of events for employees and fostering understanding of changes in the organization. For Ulrich, HR must be a good "sense maker" to help people understand the environment. In such a dynamic world, HR must also understand the script in which employees move and how they behave in order to best integrate them into the overall vision of the organization. HR is responsible for managing human resources within the organization, and it is therefore essential that he or she has the skills and competencies to do so effectively. HR must take responsibility for developing skills and capabilities within the organization only in this way can HR contribute to the success of the organization. Crisis management, or crisis management, is the process of identifying, preparing for, responding to, and recovering from events or situations that threaten the organization and may significantly impact its operations, reputation, and stability. It involves taking preventive measures to mitigate potential crises, planning effective emergency responses, managing internal and external communications, and restoring normal operations after the critical event. Crisis management aims to protect the organization, its employees, its stakeholders, and its reputation by minimizing damage and maximizing the organization's ability to respond and recover in the face of crisis situations.Choosing to focus on this helps me to show how HR's intervention is critical in crisis resolution and how its role as a sense maker is essential to restoring balance in the organization, so a narrative look from HR can facilitate the return of meaning after a period of crisis. The choice to analyze two concrete cases is aimed at understanding the conclusions of the thesis more clearly. The first case demonstrates the important role played by HR in crisis resolution during the global pandemic of COVID-19 ; the second case, which is still ongoing and has more media exposure, presents a higher complexity in crisis management, with a number of intersecting issues starting with the behavior of the CEO. Analysis of these cases can provide a comprehensive picture of the importance and role of HR in crisis management.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/3249