Use of comparative historical methodology to deepen from a socio-juridical perspective and methodology the impact of the debates of the Italian Constituent Assembly of 1946 on future regulations concerning education, training and work up to the 1980s (aspects that had an impact on social mobility). Brief comparison concerning the history of European integration concerning the following social policies (and therefore social mobility policies are included) in Italy and in Europe in those years (which led to the current European social pillar).
Uso della metodologia storica comparata per approfondire da una prospettiva e con una metodologia socio-giuridica l’impatto dei dibattiti della Costituente italiana del 1946 sulle future normative inerenti l’istruzione, la formazione e il lavoro sino agli anni ’80 del Novecento (aspetti che hanno avuto un impatto sulla mobilità sociale). Breve comparazione che riguarda la storia dell'integrazione europea rispetto alle successive politiche sociali (e quindi anche di mobilità sociale) in Italia e in Europa di quegli anni (che hanno condotto all'attuale pilastro sociale europeo).
Istruzione e lavoro come fattori dinamici della mobilità sociale. Dalla Costituente agli anni ’80.
CASTIGLIONE, GIUSEPPA EVA AURORA
2022/2023
Abstract
Use of comparative historical methodology to deepen from a socio-juridical perspective and methodology the impact of the debates of the Italian Constituent Assembly of 1946 on future regulations concerning education, training and work up to the 1980s (aspects that had an impact on social mobility). Brief comparison concerning the history of European integration concerning the following social policies (and therefore social mobility policies are included) in Italy and in Europe in those years (which led to the current European social pillar).È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/3255