Digital transformation today is a necessity for companies aspiring to grow in today's increasingly dynamic and competitive environment. First, in fact, this paper explains through various definitions the concept of digital transformation. Next, this paper focuses on the analysis of business transformation models, culture and organization and the difficulties that non-digitized companies face in trying to maintain a good competitive advantage in the current market. It is also examined how new technologies not only require technical skills, but also cultural change that fosters innovation, collaboration, and adaptability. Through concrete analyses, one of the main themes, culture, is addressed, exploring how the mindsets, perspectives and practices of organizational members can influence digital transformation. This research also examines how organizations can reconfigure their structures, processes, and strategies to fully embrace the opportunities offered by digital. In addition, the analysis includes data to support the theme. Data are reported that show where companies stand in terms of digital transformation and what kind of new technologies have been implemented, and also data that attest to the situation of small and medium-sized enterprises in Italy. Finally, two different examples of digital transformation are presented, one successful and the other unsuccessful. The first case study deals with Isybank, Intesa Sanpaolo's new digital bank, while the second analyzes the company Target Canada. Intesa Sanpaolo embraced the new digital era by reorganizing internally, surrounding itself with competent people ready for change, and finally implementing new technologies, Isybank being the example. The second company, on the other hand, has not understood the importance of digital in the current environment, proving to be resistant to change and therefore not ready to transform digitally.
La trasformazione digitale oggi rappresenta una necessità per le aziende che aspirano a crescere nel contesto attuale, sempre più dinamico e competitivo. Per prima cosa infatti, questo elaborato illustra tramite varie definizioni il concetto di trasformazione digitale. Successivamente, questo studio si concentra sull’analisi dei modelli di trasformazione aziendale, cultura e organizzazione e sulle difficoltà che le aziende non digitalizzate devono affrontare per cercare di mantenere un buon vantaggio competitivo nel marcato attuale. Viene esaminato anche come le nuove tecnologie non solo richiedono competenze tecniche, ma anche un cambiamento culturale che favorisca l'innovazione, la collaborazione e l'adattabilità. Tramite delle analisi concrete, viene trattato uno dei temi principali, la cultura, esplorando come le mentalità, le prospettive e le pratiche dei membri dell'organizzazione possano influenzare la trasformazione digitale. In questa ricerca si esamina anche come le organizzazioni possono riconfigurare le proprie strutture, processi e strategie per abbracciare appieno le opportunità offerte dal digitale. Inoltre, l'analisi include dati a supporto del tema. Vengono riportati dati che dimostrano a che punto sono le aziende a livello di trasformazione digitale e che tipo di nuove tecnologie sono state implementate ed anche dati che attestano la situazione delle piccole e medie imprese in Italia. Sono infine presentati due esempi differenti di trasformazione digitale, uno di successo e l’altro di insuccesso. Il primo caso studio tratta di Isybank, la nuova banca digitale di Intesa Sanpaolo, mentre il secondo analizza l’azienda Target Canada. Intesa Sanpaolo ha accolto la nuova era digitale riorganizzandosi internamente, circondandosi di persone competenti e pronte al cambiamento ed infine implementando nuove tecnologie, Isybank ne è l'esempio. La seconda azienda invece, non ha compreso l'importanza del digitale nel contesto attuale, dimostrando di essere resistente al cambiamento e quindi non pronta a trasformarsi digitalmente.
Digital transformation. Modelli della trasformazione aziendale: cultura e organizzazione
SALEMME, BENEDETTA
2022/2023
Abstract
Digital transformation today is a necessity for companies aspiring to grow in today's increasingly dynamic and competitive environment. First, in fact, this paper explains through various definitions the concept of digital transformation. Next, this paper focuses on the analysis of business transformation models, culture and organization and the difficulties that non-digitized companies face in trying to maintain a good competitive advantage in the current market. It is also examined how new technologies not only require technical skills, but also cultural change that fosters innovation, collaboration, and adaptability. Through concrete analyses, one of the main themes, culture, is addressed, exploring how the mindsets, perspectives and practices of organizational members can influence digital transformation. This research also examines how organizations can reconfigure their structures, processes, and strategies to fully embrace the opportunities offered by digital. In addition, the analysis includes data to support the theme. Data are reported that show where companies stand in terms of digital transformation and what kind of new technologies have been implemented, and also data that attest to the situation of small and medium-sized enterprises in Italy. Finally, two different examples of digital transformation are presented, one successful and the other unsuccessful. The first case study deals with Isybank, Intesa Sanpaolo's new digital bank, while the second analyzes the company Target Canada. Intesa Sanpaolo embraced the new digital era by reorganizing internally, surrounding itself with competent people ready for change, and finally implementing new technologies, Isybank being the example. The second company, on the other hand, has not understood the importance of digital in the current environment, proving to be resistant to change and therefore not ready to transform digitally.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/3323