Our thesis concentrates on the strategic management of sustainable projects within companies. The focus is on the strategic approach for the implementation and introduction of sustainability in the organizations, looking at the main impacts and barriers. Our work concerns the figure of the Chief Sustainability Officer (CSO). Indeed, we aim at demonstrating that companies can achieve greater results if they implement a structured sustainability approach and identify a specific role for the management of sustainable projects. Given the novelty of the topic, we decided to opt for a mixed methods research approach to conduct the analysis. For the quantitative analysis, we collected data through a survey, with a target group of professionals having a good knowledge and understanding of sustainability initiatives within their companies. For what concerns the qualitative analysis, we conducted interviews with well-known companies in the fashion industry - Tod’s, Save the Duck and Ermenegildo Zegna Group - to understand how organizations belonging to one of the most polluting industries in the world are dealing with sustainable projects. The data collected allowed us to state that most of the companies analyzed are adopting a structured approach to sustainability. A figure dedicated to the implementation and management of sustainable projects and initiatives, the CSO, is increasingly present in companies. Moreover, the introduction of sustainability pervades many departments and generates value for the companies. For these reasons, a holistic approach is a suitable strategy for the management and implementation of sustainable projects.

La nostra tesi si concentra sulla gestione strategica dei progetti sostenibili all'interno delle aziende. L'attenzione è rivolta all'approccio strategico per l'implementazione e l'introduzione della sostenibilità nelle organizzazioni, esaminando i principali impatti e le barriere. Il nostro lavoro riguarda la figura del Chief Sustainability Officer (CSO). Vogliamo infatti dimostrare che le aziende possono ottenere risultati migliori se implementano un approccio strutturato alla sostenibilità e identificano un ruolo specifico per i progetti sostenibili. Data la novità dell'argomento, abbiamo deciso di optare per un approccio di ricerca misto per condurre l'analisi. Per la parte quantitativa, abbiamo raccolto i dati attraverso un sondaggio, con un target di professionisti con una buona conoscenza e comprensione delle iniziative di sostenibilità all'interno delle loro aziende. Per quanto riguarda l'analisi qualitativa, abbiamo condotto interviste con note aziende del settore della moda - Tod's, Save the Duck e Gruppo Ermenegildo Zegna - per capire come le organizzazioni appartenenti a uno dei settori più inquinanti al mondo affrontano i progetti di sostenibilità. I dati raccolti ci hanno permesso di affermare che la maggior parte delle aziende analizzate sta adottando un approccio strutturato alla sostenibilità. Una figura dedicata all'implementazione e alla gestione di progetti e iniziative sostenibili, la CSO, è sempre più presente nelle aziende. Inoltre, l'introduzione della sostenibilità pervade molti reparti e genera valore per le aziende. Per questi motivi, un approccio olistico è una strategia adatta alla gestione e all'implementazione di progetti sostenibili.

La Gestione di Progetti Sostenibili: uno studio sulle prospettive strategiche e sugli impatti per le aziende

CHINELLATO, CHIARA
2022/2023

Abstract

Our thesis concentrates on the strategic management of sustainable projects within companies. The focus is on the strategic approach for the implementation and introduction of sustainability in the organizations, looking at the main impacts and barriers. Our work concerns the figure of the Chief Sustainability Officer (CSO). Indeed, we aim at demonstrating that companies can achieve greater results if they implement a structured sustainability approach and identify a specific role for the management of sustainable projects. Given the novelty of the topic, we decided to opt for a mixed methods research approach to conduct the analysis. For the quantitative analysis, we collected data through a survey, with a target group of professionals having a good knowledge and understanding of sustainability initiatives within their companies. For what concerns the qualitative analysis, we conducted interviews with well-known companies in the fashion industry - Tod’s, Save the Duck and Ermenegildo Zegna Group - to understand how organizations belonging to one of the most polluting industries in the world are dealing with sustainable projects. The data collected allowed us to state that most of the companies analyzed are adopting a structured approach to sustainability. A figure dedicated to the implementation and management of sustainable projects and initiatives, the CSO, is increasingly present in companies. Moreover, the introduction of sustainability pervades many departments and generates value for the companies. For these reasons, a holistic approach is a suitable strategy for the management and implementation of sustainable projects.
2022
The Management of Sustainable Projects: a study about strategic perspectives and impacts for companies
La nostra tesi si concentra sulla gestione strategica dei progetti sostenibili all'interno delle aziende. L'attenzione è rivolta all'approccio strategico per l'implementazione e l'introduzione della sostenibilità nelle organizzazioni, esaminando i principali impatti e le barriere. Il nostro lavoro riguarda la figura del Chief Sustainability Officer (CSO). Vogliamo infatti dimostrare che le aziende possono ottenere risultati migliori se implementano un approccio strutturato alla sostenibilità e identificano un ruolo specifico per i progetti sostenibili. Data la novità dell'argomento, abbiamo deciso di optare per un approccio di ricerca misto per condurre l'analisi. Per la parte quantitativa, abbiamo raccolto i dati attraverso un sondaggio, con un target di professionisti con una buona conoscenza e comprensione delle iniziative di sostenibilità all'interno delle loro aziende. Per quanto riguarda l'analisi qualitativa, abbiamo condotto interviste con note aziende del settore della moda - Tod's, Save the Duck e Gruppo Ermenegildo Zegna - per capire come le organizzazioni appartenenti a uno dei settori più inquinanti al mondo affrontano i progetti di sostenibilità. I dati raccolti ci hanno permesso di affermare che la maggior parte delle aziende analizzate sta adottando un approccio strutturato alla sostenibilità. Una figura dedicata all'implementazione e alla gestione di progetti e iniziative sostenibili, la CSO, è sempre più presente nelle aziende. Inoltre, l'introduzione della sostenibilità pervade molti reparti e genera valore per le aziende. Per questi motivi, un approccio olistico è una strategia adatta alla gestione e all'implementazione di progetti sostenibili.
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