This study examines how a communication strategy can help sports clubs resolve or “mitigate” a crisis situation generated by a player’s inappropriate behaviour on the field or in his personal life. The research field of this study is the Italian men’s volleyball scene. The literature on this topic is not very extensive, so the principles and characteristics applicable to companies have been used as references. Using a qualitative approach, 6 interviews were conducted with the communication manager of 6 teams. The findings showed a homogeneity in the ways communication manager handle crises and the tools used. However, the small number of interviews and the small number of inappropriate behaviours in Italian volleyball championship were limitations. In conclusion, this study highlights the tools and modes of action of communication managers in managing a crisis situation generated by a player’s inappropriate behaviour.
Questo studio esamina come una strategia di comunicazione possa aiutare le società sportive a risolvere o "mitigare" una situazione di crisi generata dal comportamento inappropriato di un giocatore in campo o nella vita privata. Il campo di ricerca di questo studio è il panorama della pallavolo maschile italiana. La letteratura sull'argomento non è molto ampia, quindi sono stati utilizzati come riferimento i principi e le caratteristiche applicabili alle aziende. Utilizzando un approccio qualitativo, sono state condotte 6 interviste con i responsabili della comunicazione di altrettante squadre. I risultati hanno mostrato un'omogeneità nei modi in cui i responsabili della comunicazione gestiscono le crisi e negli strumenti utilizzati. Tuttavia, il numero ridotto di interviste e l'esiguo numero di comportamenti inappropriati nel campionato italiano di pallavolo sono stati dei limiti. In conclusione, questo studio evidenzia gli strumenti e le modalità di azione dei responsabili della comunicazione nella gestione di una situazione di crisi generata da un comportamento inappropriato di un giocatore.
COMUNICAZIONE COME STRUMENTO PER AIUTARE A RISOLVERE LE SITUAZIONI DI CRISI DERIVANTI DA UN COMPORTAMENTO INAPPROPRIATO DI UN GIOCATORE. CASI: SQUADRE DI PALLAVOLO ITALIANE
SCOTTI, ERIKA
2022/2023
Abstract
This study examines how a communication strategy can help sports clubs resolve or “mitigate” a crisis situation generated by a player’s inappropriate behaviour on the field or in his personal life. The research field of this study is the Italian men’s volleyball scene. The literature on this topic is not very extensive, so the principles and characteristics applicable to companies have been used as references. Using a qualitative approach, 6 interviews were conducted with the communication manager of 6 teams. The findings showed a homogeneity in the ways communication manager handle crises and the tools used. However, the small number of interviews and the small number of inappropriate behaviours in Italian volleyball championship were limitations. In conclusion, this study highlights the tools and modes of action of communication managers in managing a crisis situation generated by a player’s inappropriate behaviour.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/3376