Drawing upon the existing literature about institutional complexity theories and findings, we propose a study of how social entrepreneurship unfolds in this severe context, posing a magnifying glass on the Latin American region. For this research, we choose to deepen with greater intensity the world of informal institutions and verify in which manner they affect the startup's capability of generating social value, intended as the pack of social, economic, and environmental impact. To do so, we ground on 10 interviews conducted with startup founders coming from three distinctive countries today reckoned as emerging markets: Colombia, Mexico, and Chile. Eventually, through the wealth of gathered material on their practices, we conclude that Latin American social entrepreneurs suffer from an absence of formal institutional support, and from an adverse informal institutional environment. Culturally these countries are still excessively conservative, short-time oriented, and careful about radical changes, as well as prejudiced toward the figure of the entrepreneur. Education, besides, is still on average below the level detectable in developed countries. In a sea of overall institutional complexity, however, some of these entrepreneurs do not limit themselves in adapting to survive and grow but go beyond and take advantage of limitations. It is the case of the atmosphere of informality permeating the ecosystem, which mixed with the insufficiency of bank and university endorsements pushes the setup of a social network for funding, knowledge exchange, and mentoring: often more effective than the traditional pathway. Moreover, the most professed religion somehow contributes to shaping motivations to address these social problems, which the bigger they are, the greater the opportunity to seize.
Attingendo alla letteratura esistente sulle teorie e sui risultati della complessità istituzionale, è proposto uno studio su come l'imprenditorialità sociale si sviluppa in questo grave contesto, ponendo una lente di ingrandimento sulla regione latino-americana. Per questa ricerca, è stato scelto di approfondire con maggiore intensità il mondo delle istituzioni informali e di verificare in che modo esse incidono sulla capacità delle startups di generare valore sociale, inteso come pacchetto di impatto sociale, economico e ambientale. Per farlo, ci si è basati su 10 interviste condotte con fondatori di startup provenienti da tre paesi distinti, oggi considerati mercati emergenti: Colombia, Messico e Cile. Infine, attraverso la ricchezza di materiale raccolto sulle loro pratiche, si è giunti alla conclusione che gli imprenditori sociali latinoamericani soffrono di un'assenza di supporto istituzionale formale e di un ambiente istituzionale informale sfavorevole. Culturalmente questi Paesi sono ancora eccessivamente conservatori, orientati al breve periodo e attenti ai cambiamenti radicali, oltre che prevenuti nei confronti della figura dell'imprenditore. L'istruzione, inoltre, è ancora mediamente al di sotto del livello rilevabile nei Paesi sviluppati. In un mare di complessità istituzionale, tuttavia, alcuni di questi imprenditori non si limitano ad adattarsi per sopravvivere e crescere, ma vanno oltre e ne sfruttano i limiti. È il caso dell'atmosfera di informalità che permea l'ecosistema, che unita all'insufficienza di appoggi bancari e universitari spinge alla creazione di una rete sociale per il finanziamento, lo scambio di conoscenze e il mentoring: spesso più efficace del percorso tradizionale. Inoltre, la religione più professata contribuisce in qualche modo a formare le motivazioni per affrontare questi problemi sociali, che quanto più sono grandi, tanto maggiore è l'opportunità di cogliere.
The influence of informal institutions complexity on social startups’ social outcomes in emerging economies: the case of Latin America
PIETRIBIASI, MATTEO
2022/2023
Abstract
Drawing upon the existing literature about institutional complexity theories and findings, we propose a study of how social entrepreneurship unfolds in this severe context, posing a magnifying glass on the Latin American region. For this research, we choose to deepen with greater intensity the world of informal institutions and verify in which manner they affect the startup's capability of generating social value, intended as the pack of social, economic, and environmental impact. To do so, we ground on 10 interviews conducted with startup founders coming from three distinctive countries today reckoned as emerging markets: Colombia, Mexico, and Chile. Eventually, through the wealth of gathered material on their practices, we conclude that Latin American social entrepreneurs suffer from an absence of formal institutional support, and from an adverse informal institutional environment. Culturally these countries are still excessively conservative, short-time oriented, and careful about radical changes, as well as prejudiced toward the figure of the entrepreneur. Education, besides, is still on average below the level detectable in developed countries. In a sea of overall institutional complexity, however, some of these entrepreneurs do not limit themselves in adapting to survive and grow but go beyond and take advantage of limitations. It is the case of the atmosphere of informality permeating the ecosystem, which mixed with the insufficiency of bank and university endorsements pushes the setup of a social network for funding, knowledge exchange, and mentoring: often more effective than the traditional pathway. Moreover, the most professed religion somehow contributes to shaping motivations to address these social problems, which the bigger they are, the greater the opportunity to seize.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/3446