In an era when there is growing concern over climate change and sustainability, the importance of carbon offsetting strategies is growing within businesses. This thesis aims to investigate the importance of carbon offsetting strategies in small and medium-sized enterprises (SMEs), with an emphasis on cross-country analysis between India and the United Arab Emirates (UAE). Despite the growing popularity of carbon offsetting, compliance and voluntary markets in general, there is a significant research gap concerning the effectiveness and implementation of carbon offsetting strategies within SMEs, particularly in developing countries like India. A mixed-method approach focusing on quantitative survey and qualitative semi-structured interviews with climate experts and SME representatives aims to address this gap by analyzing the current trend in decarbonisation in general, identifying the main barriers to adopting carbon offsetting strategies and the main issues connected with carbon credits, and comparing factors such as awareness, government, and technological support across the UAE and India. The study reveals the crucial role of SMEs in advancing global decarbonisation efforts and explains the need to adopt not a “one size fits all” strategy. Recommendations from this research include increasing awareness and education programs, implementing a robust collection process and CO2 audit, and fostering transparent reporting practices. Additionally, this thesis contributes to a deeper understanding of the role of SMEs in the climate sustainability journey.
In un'epoca in cui cresce la preoccupazione per i cambiamenti climatici e la sostenibilità, l'importanza delle strategie di compensazione delle emissioni di carbonio sta aumentando all'interno delle imprese. Questa tesi si propone di indagare sull'importanza delle strategie di compensazione delle emissioni di carbonio nelle piccole e medie imprese (PMI), con un'enfasi sull'analisi interpaese tra India e Emirati Arabi Uniti (EAU). Nonostante la crescente popolarità della compensazione delle emissioni di carbonio (il carbon offsetting), della conformità e dei mercati volontari in generale, esiste una significativa lacuna nella ricerca riguardante l'efficacia e l'attuazione delle strategie di compensazione delle emissioni di carbonio all'interno delle PMI, in particolare nei paesi in via di sviluppo come l'India. Un approccio misto che si concentra su indagini quantitative e interviste qualitative semistrutturate con esperti del clima e rappresentanti delle PMI mira a colmare questa lacuna analizzando l'attuale tendenza alla decarbonizzazione in generale, identificando i principali ostacoli all'adozione delle strategie di compensazione delle emissioni di carbonio e le principali problematiche connesse ai crediti di carbonio, e confrontando fattori come la consapevolezza, il supporto governativo e tecnologico tra gli EAU e l'India. Lo studio rivela il ruolo cruciale delle PMI nel promuovere gli sforzi globali di decarbonizzazione e spiega la necessità di adottare una strategia che non sia "taglia unica per tutti". Le raccomandazioni di questa ricerca includono l'aumento della consapevolezza e dei programmi educativi, l'implementazione di un processo di raccolta robusto e di un audit del CO2, e la promozione di pratiche di reporting trasparenti. Inoltre, questa tesi contribuisce a una comprensione più approfondita del ruolo delle PMI nel percorso di sostenibilità climatica.
Il carbon offsetting: opportunità di crescita o miraggio pericoloso. Studio con approccio misto sulle PMI negli Emirati Arabi Uniti e in India.
CHERKASOVA, ANASTASIIA
2022/2023
Abstract
In an era when there is growing concern over climate change and sustainability, the importance of carbon offsetting strategies is growing within businesses. This thesis aims to investigate the importance of carbon offsetting strategies in small and medium-sized enterprises (SMEs), with an emphasis on cross-country analysis between India and the United Arab Emirates (UAE). Despite the growing popularity of carbon offsetting, compliance and voluntary markets in general, there is a significant research gap concerning the effectiveness and implementation of carbon offsetting strategies within SMEs, particularly in developing countries like India. A mixed-method approach focusing on quantitative survey and qualitative semi-structured interviews with climate experts and SME representatives aims to address this gap by analyzing the current trend in decarbonisation in general, identifying the main barriers to adopting carbon offsetting strategies and the main issues connected with carbon credits, and comparing factors such as awareness, government, and technological support across the UAE and India. The study reveals the crucial role of SMEs in advancing global decarbonisation efforts and explains the need to adopt not a “one size fits all” strategy. Recommendations from this research include increasing awareness and education programs, implementing a robust collection process and CO2 audit, and fostering transparent reporting practices. Additionally, this thesis contributes to a deeper understanding of the role of SMEs in the climate sustainability journey.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/3591