Whether strategic decision or business need, the internationalization strategy has caught the attention of many authors since ‘60s. However, in the last decade many scholars have concentrated on some shortcomings of the cited theories, highlighting the inadequacy of the traditional models to explain the new and complex international phenomenon, made of different actors – SMEs - and different approaches to the international expansion – “born global” approach. The objective of the present thesis is to investigate the Italian wine sector and more specifically, the internationalization process of family owned and managed wineries. Most of the Italian wineries are family SMEs. For years, researchers have argued about the less propensity of those firms to internationalize. However, other studies suggest that this assumption is not properly applicable to all family SMEs, especially those pursuing a global niche business model. From data collection and their interpretation determinants of the export of family wineries will be presented, with a main focus on the differences between the North and the South of Italy.
Che sia una decisione strategica o un’esigenza di business, la strategia di internazionalizzazione ha catturato l’attenzione di molti autori a partire dagli anni ’60. Tuttavia, nell’ultimo decennio, molti autori hanno evidenziato alcuni limiti dei modelli tradizionali, incapaci di cogliere il nuovo e complesso fenomeno dell’internazionalizzazione, caratterizzato da nuovi attori – PMI- e nuovi approcci- approccio “born global”. L’obiettivo della presente tesi è analizzare il settore vinicolo italiano e, più in dettaglio, il processo di internazionalizzazione delle cantine italiane. La maggior parte di esse sono PMI a conduzione familiare: per anni gli autori hanno argomentato la minore propensione di tali aziende ad internazionalizzare. Tuttavia, altri studi, più recenti, sostengono che tale assunzione non sia applicabile a tutte le PMI a conduzione familiare, soprattutto quelle che adottano un business model di nicchia. Dall’interpretazione dei dati raccolti, verranno presentati i fattori determinanti dell’export delle cantine italiane, con particolare enfasi sulle differenze tra Nord e Sud Italia.
Internazionalizzazione delle piccole e medie imprese nel settore vitivinicolo: Nord e Sud Italia a confronto.
LATRONICO, TINA MARIA
2019/2020
Abstract
Whether strategic decision or business need, the internationalization strategy has caught the attention of many authors since ‘60s. However, in the last decade many scholars have concentrated on some shortcomings of the cited theories, highlighting the inadequacy of the traditional models to explain the new and complex international phenomenon, made of different actors – SMEs - and different approaches to the international expansion – “born global” approach. The objective of the present thesis is to investigate the Italian wine sector and more specifically, the internationalization process of family owned and managed wineries. Most of the Italian wineries are family SMEs. For years, researchers have argued about the less propensity of those firms to internationalize. However, other studies suggest that this assumption is not properly applicable to all family SMEs, especially those pursuing a global niche business model. From data collection and their interpretation determinants of the export of family wineries will be presented, with a main focus on the differences between the North and the South of Italy.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/362