Chapter One: analysis of the mermaid figure, briefly exploring Homer, Ovid, and Apollonius Rhodius. Subsequently, a connection will be made to Kafka's "The Silence of the Sirens," serving as a link between antiquity and the 20th century through a psychoanalytic reinterpretation of the myth. Joyce's "Sirens" will also be included in the discussion. Given the numerous parallels between Kafka's narrative and Freud, I will tie back to Freud's literary contribution: the essay on the uncanny. Exploring the return of the mermaid in the 20th century will also consider Jung's deep psychology with archetypes and myth references. Chapter Two: Initially, the historical context of various mermaid novels and stories from 1900 in Italy will be described (along with their plots); subsequently, a comparison will be drawn between three books focusing on the seductive mermaid stereotype and two on the disturbing mermaid. Texts will be compared regarding mermaid morphology, described sexual relationships, and other aspects. Chapter Three: The works of Malaparte and Pugno will be deeply explored here, closely tied to Freud's essay mentioned earlier but also addressing other issues: diseases affecting the soul as well as the body (plague in the former, black cancer in the latter); the environment and historical context in which the novels are set (post-World War II liberation and post-apocalyptic settings); how the mermaid figure is integrated and the consequences it has on the society within which it is placed.
Capitolo uno: analisi della figura della sirena passando -brevemente- attraverso Omero, Ovidio e Apollonio Rodio. Successivamente mi collegherei al Silenzio delle sirene di Kafka che fa da cerniera tra l’antichità e il Novecento in quanto si tratta di una rivisitazione del mito in chiave psicoanalitica. Anche Sirens di Joyce verrebbe incluso nel discorso. Dati i molteplici parallelismi tra il racconto kafkiano e Freud, mi riallaccerò al contributo che Freud ha dato alla letteratura: il saggio sul perturbante. Per spiegare il ritorno della sirena nel Novecento verrà considerata anche la psicologia del profondo di Jung con gli archetipi e il riferimento al mito. Capitolo due: in un primo momento verrà descritto il contesto storico dei diversi romanzi e racconti sulla sirena dal 1900 in Italia (con relative trame); successivamente verranno confrontati i tre libri che riguardano lo stereotipo di sirena seducente con i due sulla sirena perturbante. Inoltre verranno comparati i testi anche rispetto alla morfologia delle sirene, ai rapporti sessuali descritti, eccetera. Capitolo tre: saranno qui approfonditi i testi di Malaparte e Pugno, sia strettamente connessi al saggio di Freud di cui sopra ma anche relativamente alle altre questioni presenti: malattie che pervadono l’animo oltre che il corpo (peste nel primo, cancro nero nel secondo); ambiente e contesto storico nel quale sono ambientati i romanzi (liberazione post seconda guerra mondiale e post apocalittico); come viene inserita la figura della sirena e le conseguenze che ha nella società all’interno del quale viene inserita.
La figura della sirena nella letteratura del Novecento, con focus sul contesto italiano e approfondimento dell'elemeento perturbante in Curzio Malaparte e Laura Pugno
CREPALDI, CECILIA
2022/2023
Abstract
Chapter One: analysis of the mermaid figure, briefly exploring Homer, Ovid, and Apollonius Rhodius. Subsequently, a connection will be made to Kafka's "The Silence of the Sirens," serving as a link between antiquity and the 20th century through a psychoanalytic reinterpretation of the myth. Joyce's "Sirens" will also be included in the discussion. Given the numerous parallels between Kafka's narrative and Freud, I will tie back to Freud's literary contribution: the essay on the uncanny. Exploring the return of the mermaid in the 20th century will also consider Jung's deep psychology with archetypes and myth references. Chapter Two: Initially, the historical context of various mermaid novels and stories from 1900 in Italy will be described (along with their plots); subsequently, a comparison will be drawn between three books focusing on the seductive mermaid stereotype and two on the disturbing mermaid. Texts will be compared regarding mermaid morphology, described sexual relationships, and other aspects. Chapter Three: The works of Malaparte and Pugno will be deeply explored here, closely tied to Freud's essay mentioned earlier but also addressing other issues: diseases affecting the soul as well as the body (plague in the former, black cancer in the latter); the environment and historical context in which the novels are set (post-World War II liberation and post-apocalyptic settings); how the mermaid figure is integrated and the consequences it has on the society within which it is placed.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/3645