Within the current political, economic and social context there is a growing attention towards sustainability. In particular, a strong sensibility to the issue of environmental sustainability is highlighted. The need for a paradigm shift is now undeniable in the textile and fashion sector, one of the most polluting industries also following the increase in production and consumption recorded over the last twenty years. As a consequence of this growing awareness, many companies have started a transition process towards a more sustainable business model. This transformation consists in the redefinition of company strategies, with particular attention to the use of raw materials, to incentivize the creation of products using recycled materials or through production processes with low environmental impact, and to the adoption of a circular economy. Innovation plays a crucial role in enabling the success of this transition and the achievement of a more sustainable and responsible business model. In fact, technological progress allows both the use of alternative materials and the consequent reduction of the environmental impact, and the reduction of waste and the recyclability of materials, as well as the traceability of information in the production process and the consequent reactivity to market dynamics. More generally, recent technological innovations allow the adoption of circular, renewable and natural supply processes, and the consequent creation of more sustainable supply chains. However, the transition to a sustainable model remains a long and complex process. First of all, it requires a considerable economic effort in the short term, which is sometimes difficult to reconcile with the company's profitability objective. Furthermore, the radical change of existing processes can be destabilizing in the short term. Other critical issues are represented by the consolidated consumption habits and finally by the fragmentation of existing regulations and certifications. The dissertation presents an in-depth analysis of the progress achieved by the textile and fashion industry regarding sustainability and innovation, highlighting the challenges still to be faced and the potential opportunities to be exploited.

All’interno dell’attuale contesto politico, economico e sociale vi è una crescente attenzione verso la sostenibilità. In particolare, si evidenzia una forte sensibilità al tema della sostenibilità ambientale. Nel settore tessile e della moda, una delle industrie maggiormente inquinanti anche a seguito dell’incremento della produzione e del consumo registrati durante l’ultimo ventennio, la necessità di un cambiamento di paradigma è ormai evidente. Come conseguenza di questa crescente consapevolezza, molte aziende hanno avviato un processo di transizione verso un modello di business più sostenibile. Tale trasformazione consiste nella ridefinizione delle strategie aziendali, con particolare attenzione all'utilizzo di materie prime, all’incentivare la creazione di prodotti mediante materiali riciclati o attraverso processi produttivi a basso impatto ambientale, e all’adozione di un modello di economia circolare. L’innovazione svolge un ruolo cruciale per permettere il successo di tale transizione e il raggiungimento di un modello di business più sostenibile e responsabile. Il progresso tecnologico consente infatti sia l’utilizzo di materiali alternativi e la conseguente riduzione dell’impatto ambientale, sia la riduzione degli sprechi e la riciclabilità dei materiali, così come anche la tracciabilità del flusso di informazioni nel processo produttivo e la conseguente reattività di fronte alle dinamiche del mercato. Più in generale, le recenti innovazioni tecnologiche consentono l’adozione di processi di approvvigionamento circolari, rinnovabili e naturali, e la conseguente creazione di supply chain più sostenibili. Tuttavia, la transizione ad un modello sostenibile rimane un processo lungo e complesso. Innanzitutto, richiede un notevole sforzo economico nel breve periodo, talvolta difficile da conciliare con l’obiettivo di profittabilità delle aziende. Inoltre, il cambiamento radicale dei processi esistenti può essere destabilizzante nel breve periodo. Altre criticità sono rappresentate dalle abitudini di consumo ormai consolidate e infine dalla frammentazione di normative e certificazioni esistenti. La dissertazione presenta un’analisi approfondita dei progressi compiuti dall’industria tessile e della moda in materia di sostenibilità e innovazione, evidenziando le sfide ancora da affrontare e le potenziali opportunità da sfruttare.

Innovazione e Sostenibilità nel Settore Moda. Il caso del Gruppo Kering

VACCARO, MARIAELISA
2022/2023

Abstract

Within the current political, economic and social context there is a growing attention towards sustainability. In particular, a strong sensibility to the issue of environmental sustainability is highlighted. The need for a paradigm shift is now undeniable in the textile and fashion sector, one of the most polluting industries also following the increase in production and consumption recorded over the last twenty years. As a consequence of this growing awareness, many companies have started a transition process towards a more sustainable business model. This transformation consists in the redefinition of company strategies, with particular attention to the use of raw materials, to incentivize the creation of products using recycled materials or through production processes with low environmental impact, and to the adoption of a circular economy. Innovation plays a crucial role in enabling the success of this transition and the achievement of a more sustainable and responsible business model. In fact, technological progress allows both the use of alternative materials and the consequent reduction of the environmental impact, and the reduction of waste and the recyclability of materials, as well as the traceability of information in the production process and the consequent reactivity to market dynamics. More generally, recent technological innovations allow the adoption of circular, renewable and natural supply processes, and the consequent creation of more sustainable supply chains. However, the transition to a sustainable model remains a long and complex process. First of all, it requires a considerable economic effort in the short term, which is sometimes difficult to reconcile with the company's profitability objective. Furthermore, the radical change of existing processes can be destabilizing in the short term. Other critical issues are represented by the consolidated consumption habits and finally by the fragmentation of existing regulations and certifications. The dissertation presents an in-depth analysis of the progress achieved by the textile and fashion industry regarding sustainability and innovation, highlighting the challenges still to be faced and the potential opportunities to be exploited.
2022
Innovation and Sustainability in the Fashion Industry. The case of the Kering Group
All’interno dell’attuale contesto politico, economico e sociale vi è una crescente attenzione verso la sostenibilità. In particolare, si evidenzia una forte sensibilità al tema della sostenibilità ambientale. Nel settore tessile e della moda, una delle industrie maggiormente inquinanti anche a seguito dell’incremento della produzione e del consumo registrati durante l’ultimo ventennio, la necessità di un cambiamento di paradigma è ormai evidente. Come conseguenza di questa crescente consapevolezza, molte aziende hanno avviato un processo di transizione verso un modello di business più sostenibile. Tale trasformazione consiste nella ridefinizione delle strategie aziendali, con particolare attenzione all'utilizzo di materie prime, all’incentivare la creazione di prodotti mediante materiali riciclati o attraverso processi produttivi a basso impatto ambientale, e all’adozione di un modello di economia circolare. L’innovazione svolge un ruolo cruciale per permettere il successo di tale transizione e il raggiungimento di un modello di business più sostenibile e responsabile. Il progresso tecnologico consente infatti sia l’utilizzo di materiali alternativi e la conseguente riduzione dell’impatto ambientale, sia la riduzione degli sprechi e la riciclabilità dei materiali, così come anche la tracciabilità del flusso di informazioni nel processo produttivo e la conseguente reattività di fronte alle dinamiche del mercato. Più in generale, le recenti innovazioni tecnologiche consentono l’adozione di processi di approvvigionamento circolari, rinnovabili e naturali, e la conseguente creazione di supply chain più sostenibili. Tuttavia, la transizione ad un modello sostenibile rimane un processo lungo e complesso. Innanzitutto, richiede un notevole sforzo economico nel breve periodo, talvolta difficile da conciliare con l’obiettivo di profittabilità delle aziende. Inoltre, il cambiamento radicale dei processi esistenti può essere destabilizzante nel breve periodo. Altre criticità sono rappresentate dalle abitudini di consumo ormai consolidate e infine dalla frammentazione di normative e certificazioni esistenti. La dissertazione presenta un’analisi approfondita dei progressi compiuti dall’industria tessile e della moda in materia di sostenibilità e innovazione, evidenziando le sfide ancora da affrontare e le potenziali opportunità da sfruttare.
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