Among the content production sectors that have evolved the most in recent years are editorial cooking brands, with GialloZafferano being a successful example boasting over ten years of history. This thesis will analyze the case of GialloZafferano and how it communicated through channels such as the website, magazine, recipe books, and social media. The key to its success will be explored within the context of food marketing. Specifically, the history of cooking content will be examined from its early days on television to the present on the web. We will explore how the rise of digital platforms and key marketing tools, including Instagram, TikTok, and YouTube, has shaped the landscape of the food industry, giving prominence to a diverse array of individuals ranging from celebrity chefs and food bloggers to digital food marketers and food enthusiasts. Finally, the focus will be on the specific case study. The so-called omnichannel strategy adopted and the active channels used by the brand will be analyzed, attempting to provide a forecast for future developments. The individual channels and how the strategy has been applied by the brand will be examined, explaining why it has proven to be so effective. It will be evident that the omnichannel strategy was not the only winning choice for the food media brand; the user-centric approach and strong message customization were also fundamental. This allowed GialloZafferano not only to increase its competitiveness but also to build a deeper connection with its audience, an essential element for long-term success in the context of digital food marketing.
Tra i settori di produzione di contenuti che si sono evoluti di più negli ultimi anni ci sono i brand editoriali di cucina, un esempio di successo è GialloZafferano che vanta più di dieci anni di storia. In questa tesi si analizzerà il caso GialloZafferano e come si è comunicato attraverso canali quali il sito web, la rivista, i libri di ricette e social. Si cercherà di spiegare la chiave del suo successo partendo dal contesto del food marketing. Nello specifico verrà analizzata la storia dei contenuti di cucina a partire dagli albori, quindi dalla televisione fino ad arrivare al web. Si affronterà il tema dell'avvento del digitale e degli strumenti principali di cui si serve il food marketing, ossia le piattaforme social come Instagram, TikTok e YouTube che hanno dato vita a numerose figure professionali e non nel mondo del food come le chef-celebrity, i food-blogger, i digital food marketer e i foodies. Infine, ci si concentrerà sul caso studio più nello specifico. Si andrà ad analizzare la cosiddetta strategia omnichannel adottata e i canali attivi di cui il brand si serve cercando di dare una previsione su quali saranno gli sviluppi futuri. Verranno analizzati i singoli canali e il modo in cui la strategia è stata applicata dal brand spiegando il motivo per cui si è rivelata così efficace. Si vedrà che la strategia omnichannel non è stata l’unica scelta vincente del food media brand, fondamentali anche l’approccio incentrato sull’utente e la forte personalizzazione dei messaggi. Questo ha permesso a GialloZafferano non solo di accrescere la propria competitività, ma anche di costruire una connessione più profonda con il proprio pubblico, elemento essenziale per il successo a lungo termine nel contesto del food marketing digitale.
Il Food Marketing nei brand editoriali di cucina. La strategia omnichannel nel caso GialloZafferano
LORINI, MICHELA
2022/2023
Abstract
Among the content production sectors that have evolved the most in recent years are editorial cooking brands, with GialloZafferano being a successful example boasting over ten years of history. This thesis will analyze the case of GialloZafferano and how it communicated through channels such as the website, magazine, recipe books, and social media. The key to its success will be explored within the context of food marketing. Specifically, the history of cooking content will be examined from its early days on television to the present on the web. We will explore how the rise of digital platforms and key marketing tools, including Instagram, TikTok, and YouTube, has shaped the landscape of the food industry, giving prominence to a diverse array of individuals ranging from celebrity chefs and food bloggers to digital food marketers and food enthusiasts. Finally, the focus will be on the specific case study. The so-called omnichannel strategy adopted and the active channels used by the brand will be analyzed, attempting to provide a forecast for future developments. The individual channels and how the strategy has been applied by the brand will be examined, explaining why it has proven to be so effective. It will be evident that the omnichannel strategy was not the only winning choice for the food media brand; the user-centric approach and strong message customization were also fundamental. This allowed GialloZafferano not only to increase its competitiveness but also to build a deeper connection with its audience, an essential element for long-term success in the context of digital food marketing.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/3752