From a record of Nipkow was born television as a tool spread around the world. In Italy came in 1954, in a period called Paleo Television, under the control of Radio Audizioni Italia which had as its pedagogical purpose and the teaching of good Italian. Moving to duopoly with Fininvest in the 80s with the arrival of the private broadcaster Silvio Berlusconi. The goal is to understand what television has been, how it has transformed over the decades and how the phenomenon of the Sanremo Festival has faced these changes. Initially, the history of the Sanremo Festival has been analyzed from its beginnings to today, paying attention to the subjects that are within the ecosystem of communication: institutional, media and non-institutional. In particular, the last four years of the Festival were examined under the guidance of Amadeus, who modernized such an ancient format through a digital marketing strategy. Although the festival is still under the control of RAI leaders and has a formative function, it also has features typical of Neo Television and new forms of television through the internet.
Da un disco di Nipkow si è giunti alla televisione come strumento diffuso in tutto il mondo. In Italia è giunta nel 1954, in un periodo chiamato Paleotelevisione, sotto il controllo della Radio Audizioni Italia che aveva come scopo quello pedagogico e di insegnare il buon italiano. Passando poi al duopolio con Fininvest negli anni ‘80 con l’arrivo dell’emittente privata di Silvio Berlusconi. L’obiettivo è di comprendere cosa è stata la televisione, come si è trasformata nei decenni e in che modo il fenomeno del Festival di Sanremo ha affrontato questi cambiamenti. Inizialmente è stata analizzata la storia del Festival di Sanremo dai suoi albori ai giorni attuali, ponendo l’attenzione ai soggetti che si trovano all’interno dell’ecosistema della comunicazione: istituzionali, media e non istituzionali. In particolare sono stati esaminati gli ultimi quattro anni del Festival sotto la conduzione di Amadeus, che ha modernizzato un format così antico attraverso una strategia di digital marketing. La kermesse nonostante sia ancora sotto il controllo dei vertici RAI e svolge una funzione formativa, ha caratteristiche tipiche anche della Neotelevisione e delle nuove forme televisive attraverso internet.
L'EVOLUZIONE DEL FESTIVAL DI SANREMO - LE STRATEGIE DI DIGITAL MARKETING DI AMADEUS
GIORGI, VIRGINIA
2022/2023
Abstract
From a record of Nipkow was born television as a tool spread around the world. In Italy came in 1954, in a period called Paleo Television, under the control of Radio Audizioni Italia which had as its pedagogical purpose and the teaching of good Italian. Moving to duopoly with Fininvest in the 80s with the arrival of the private broadcaster Silvio Berlusconi. The goal is to understand what television has been, how it has transformed over the decades and how the phenomenon of the Sanremo Festival has faced these changes. Initially, the history of the Sanremo Festival has been analyzed from its beginnings to today, paying attention to the subjects that are within the ecosystem of communication: institutional, media and non-institutional. In particular, the last four years of the Festival were examined under the guidance of Amadeus, who modernized such an ancient format through a digital marketing strategy. Although the festival is still under the control of RAI leaders and has a formative function, it also has features typical of Neo Television and new forms of television through the internet.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/3785