Segregated field of study choices are a long lasting feature of many Western countries and appear to be related to segregated labour markets. This thesis focuses on horizontal gender segregation in higher education in Italy, targeting how the combination of both social origins and gender may either lower or increase the probability of enrolling in gender atypical fields of study at higher education. The effects of social class and gender on educational choices have often been studied separately, and the peculiarity of such work consists in the coincident consideration of those factors. Relying on data provided by the Survey on Household Income and Wealth (Bank of Italy), it was possible to formulate two different hypotheses concerning the effect of social class and gender on gender atypical choices. The first hypothesis concerns the relevance of gender socialization processes, while the second takes into consideration families’ aspirations and their attempts for upward social mobility. The analyses were conducted primarily using binary logit models and linear probability models. Results show that higher levels of parental education do have a positive effect on the probability of choosing a gender atypical field for female students, while the effect on male students appears to be negative when considering the father’s level of education.
La segregazione di genere nell'istruzione superiore è una caratteristica persistente in molti paesi occidentali e sembra essere collegata alla segregazione di genere nel mercato del lavoro. Questa tesi si concentra sulla segregazione orizzontale di genere nell'istruzione superiore in Italia, mirando a comprendere come la combinazione di origini sociali e genere possa abbassare o aumentare la probabilità di iscriversi a percorsi di studio atipici per genere. Gli effetti della classe sociale e del genere sulle scelte scolastiche sono stati spesso studiati separatamente, la particolarità di questo lavoro consiste nella considerazione coincidente di questi fattori. Con il supporto dei dati forniti dall'Indagine sui Bilanci delle Famiglie Italiane (Banca d'Italia), è stato possibile formulare due diverse ipotesi riguardanti l'effetto della classe sociale e del genere sulle scelte atipiche per genere. La prima ipotesi riguarda la rilevanza dei processi di socializzazione di genere, mentre la seconda considera le aspirazioni delle famiglie e i loro tentativi di mobilità sociale ascendente. Le analisi sono state condotte principalmente utilizzando binary logit models e linear probability models. I risultati mostrano che studenti di genere femminile con genitori con alti livelli di studio hanno più probabilità di iscriversi ad un corso di studio atipico per genere rispetto a studenti di genere femminile con genitori con livelli di studio inferiori. Al contrario, studenti di genere maschile con genitori con alti livelli di studio hanno meno probabilità di iscriversi ad un corso di studio atipico per genere rispetto a studenti di genere maschile con genitori con livelli di studio inferiori.
The impact of social origins and gender on field of study choices of Italian students
VOLPONI, LAURA
2022/2023
Abstract
Segregated field of study choices are a long lasting feature of many Western countries and appear to be related to segregated labour markets. This thesis focuses on horizontal gender segregation in higher education in Italy, targeting how the combination of both social origins and gender may either lower or increase the probability of enrolling in gender atypical fields of study at higher education. The effects of social class and gender on educational choices have often been studied separately, and the peculiarity of such work consists in the coincident consideration of those factors. Relying on data provided by the Survey on Household Income and Wealth (Bank of Italy), it was possible to formulate two different hypotheses concerning the effect of social class and gender on gender atypical choices. The first hypothesis concerns the relevance of gender socialization processes, while the second takes into consideration families’ aspirations and their attempts for upward social mobility. The analyses were conducted primarily using binary logit models and linear probability models. Results show that higher levels of parental education do have a positive effect on the probability of choosing a gender atypical field for female students, while the effect on male students appears to be negative when considering the father’s level of education.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/3851