This study aimed to highlight the importance of persuasive design in the design of interactive applications such as websites. Through a synthesis of the theories and methodologies proposed by influential scholars such as Fogg, Norman, and Cialdini, it was highlighted how persuasive design can be used in a purposeful way to influence user behavior and achieve the goals set by organizations through persuasive, user-experience-centered design. The second part of the thesis, which focused on the analysis of the Opera San Francesco website, confirmed the importance of a thorough understanding of the specific context and user needs. Recognizing the patterns already present such as social reproof, liking, authority and "engagement and consistency," and identifying opportunities to improve them highlighted the need for an even more personalized and contextual approach to implementing persuasive design.
In questo lavoro si è cercato di mettere in evidenza l’importanza del persuasive design nel progetto di applicazioni interattive come i siti web. Attraverso una sintesi delle teorie e delle metodologie proposte da autorevoli studiosi come Fogg, Norman e Cialdini, è stato evidenziato come il persuasive design possa essere utilizzato in modo mirato per influenzare il comportamento degli utenti e raggiungere gli obiettivi prefissati dalle organizzazioni attraverso il design persuasivo e incentrato sull'esperienza utente. La seconda parte della tesi, incentrata sull'analisi del sito web dell'Opera San Francesco, ha confermato l'importanza di un'approfondita comprensione del contesto specifico e delle esigenze degli utenti. Il riconoscimento dei pattern già presenti come la riprova sociale, la simpatia, l’autorità ed "impegno e coerenza", e l'identificazione delle opportunità di miglioramento di essi hanno evidenziato la necessità di un approccio ancora più personalizzato e contestuale nell'implementazione del persuasive design.
L’UTILIZZO DI PERSUASIVE PATTERN NEL REDESIGN DI UN SITO WEB
PUXEDDU, ELEONORA
2022/2023
Abstract
This study aimed to highlight the importance of persuasive design in the design of interactive applications such as websites. Through a synthesis of the theories and methodologies proposed by influential scholars such as Fogg, Norman, and Cialdini, it was highlighted how persuasive design can be used in a purposeful way to influence user behavior and achieve the goals set by organizations through persuasive, user-experience-centered design. The second part of the thesis, which focused on the analysis of the Opera San Francesco website, confirmed the importance of a thorough understanding of the specific context and user needs. Recognizing the patterns already present such as social reproof, liking, authority and "engagement and consistency," and identifying opportunities to improve them highlighted the need for an even more personalized and contextual approach to implementing persuasive design.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/3908