In an ever-changing business environment, characterised by increasingly fierce competition and rapidly changing market dynamics, creativity alone is no longer sufficient to guarantee success. This thesis set out to examine the crucial role that emotions and technology play in the contemporary context, focusing on the importance of the role that irony and video formats play in the persuasive process. The first chapter analysed the 'various facets' of persuasion, with an emphasis on the strategic use of entertainment and play as powerful tools to influence consumer decisions. The importance of an in-depth understanding of emotions that can be used to persuade target audiences was emphasised, highlighting how this can be a key to success for businesses. The second chapter focused on exploring the phenomenon of the social video 'renaissance', with a particular focus on the social platform TikTok. The role of Social Media Content Marketing in the customer purchase journey was analysed, highlighting its evolution from 'traditional word of mouth' to the more recent 'Consequential Word of Mouth'. It was also outlined how TikTok radically redefined the way consumers interact and consume content, turning into an innovative television programme schedule. In the third chapter, a Unieuro case study was presented to highlight the success of their digital marketing strategy based on social videos. By means of an in-depth analysis and the administration of a survey, strengths were detected and a critical evaluation of the effectiveness of these strategies was carried out, providing practical indications on how companies can best exploit social video in the current context. In summary, this thesis offers an overview of persuasive dynamics in contemporary marketing, highlighting the central role of social video as a key tool. An approach that goes beyond mere creativity is proposed, offering a broader understanding of how persuasion, supported by technology and social video, can open up new opportunities for success in today's competitive landscape.
In un contesto aziendale in continua evoluzione, caratterizzato da una concorrenza sempre più agguerrita e da un rapido cambiamento delle dinamiche di mercato, la creatività da sola non è più sufficiente per garantire il successo. Questa tesi si è proposta di esaminare il ruolo cruciale che le emozioni e la tecnologia giocano nel contesto contemporaneo, concentrandosi sull'importanza del ruolo che giocano l’ironia e i format video nel processo persuasivo. Nel primo capitolo si sono analizzate le “varie sfaccettature” della persuasione, con un'enfasi particolare sull'uso strategico del divertimento e del gioco come potenti strumenti per influenzare le decisioni dei consumatori. È stata sottolineata l'importanza di una comprensione approfondita delle emozioni, che possono essere utilizzate per convincere il pubblico target, evidenziando come ciò possa rappresentare una chiave di successo per le imprese. Il secondo capitolo è stato incentrato sull’esplorazione del fenomeno del “rinascimento” dei video social, con particolare attenzione alla piattaforma social TikTok. È stato analizzato il ruolo del Social Media Content Marketing nel percorso di acquisto del cliente, evidenziandone l'evoluzione da “passaparola tradizionale” al più recente “Consequential Word of Mouth”. Si è delineato inoltre come TikTok abbia ridefinito radicalmente il modo in cui i consumatori interagiscono e consumano contenuti, trasformandosi in un palinsesto televisivo innovativo. Nel terzo capitolo è stato presentato uno studio sul caso Unieuro, volto ad evidenziare il successo della loro strategia di marketing digitale basata sui video social. Attraverso un'analisi approfondita e la somministrazione di un sondaggio, sono stati rilevati i punti di forza ed è stata effettuata una valutazione critica sull’efficacia di tali strategie, fornendo indicazioni pratiche su come le aziende possano sfruttare al meglio i video social nel contesto attuale. In sintesi, questa tesi offre una panoramica delle dinamiche persuasive nel marketing contemporaneo, mettendo in luce il ruolo centrale dei video social come strumento chiave. È stato proposto un approccio che va oltre la mera creatività, offrendo una comprensione più ampia di come la persuasione, sostenuta dalla tecnologia e dai video social, possa aprire nuove opportunità di successo nel panorama competitivo attuale.
IL “GIOCO” DELLA PERSUASIONE E IL MARKETING “DIVERTENTE”: COME SFRUTTARE AL MEGLIO IL POTERE DEI FORMAT VIDEO
MURA, LAURA
2022/2023
Abstract
In an ever-changing business environment, characterised by increasingly fierce competition and rapidly changing market dynamics, creativity alone is no longer sufficient to guarantee success. This thesis set out to examine the crucial role that emotions and technology play in the contemporary context, focusing on the importance of the role that irony and video formats play in the persuasive process. The first chapter analysed the 'various facets' of persuasion, with an emphasis on the strategic use of entertainment and play as powerful tools to influence consumer decisions. The importance of an in-depth understanding of emotions that can be used to persuade target audiences was emphasised, highlighting how this can be a key to success for businesses. The second chapter focused on exploring the phenomenon of the social video 'renaissance', with a particular focus on the social platform TikTok. The role of Social Media Content Marketing in the customer purchase journey was analysed, highlighting its evolution from 'traditional word of mouth' to the more recent 'Consequential Word of Mouth'. It was also outlined how TikTok radically redefined the way consumers interact and consume content, turning into an innovative television programme schedule. In the third chapter, a Unieuro case study was presented to highlight the success of their digital marketing strategy based on social videos. By means of an in-depth analysis and the administration of a survey, strengths were detected and a critical evaluation of the effectiveness of these strategies was carried out, providing practical indications on how companies can best exploit social video in the current context. In summary, this thesis offers an overview of persuasive dynamics in contemporary marketing, highlighting the central role of social video as a key tool. An approach that goes beyond mere creativity is proposed, offering a broader understanding of how persuasion, supported by technology and social video, can open up new opportunities for success in today's competitive landscape.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/3909