The aim of the present work is to analyse the legal measures to prevent fraud and defend the quality of Made in Italy agro-foods products as well as the marketing tools use to communicate at the customers the quality of origin labelled products. It will focus primarily on the case of Made in Italy olive oil because it’s one of the most adulterated agricultural product and that why there was an increasing requirement for new legal measures that guarantee its quality and origin traceability.

L’obiettivo del presente lavoro è quello di analizzare le disposizioni normative che costituiscono uno strumento importante per la tutela della qualità dei prodotti agroalimentari Made in Italy e per la lotta alla contraffazione, nonché le strategie di marketing volte a trasmettere al consumatore i valori di qualità del prodotto legate alla sua origine. Verrà analizzato in particolare il caso dell’olio di oliva Made in Italy, che essendo uno dei prodotti agroalimentari più contraffatti è stato oggetto di cambiamenti normativi volti a tutelarne la qualità ed apportare una maggiore trasparenza sull’origine del prodotto.

Gli strumenti per la tutela della qualità dei prodotti agroalimentari Made in Italy. Il caso dell’olio di oliva

GEORGIEV, GEORGI VASILEV
2014/2015

Abstract

The aim of the present work is to analyse the legal measures to prevent fraud and defend the quality of Made in Italy agro-foods products as well as the marketing tools use to communicate at the customers the quality of origin labelled products. It will focus primarily on the case of Made in Italy olive oil because it’s one of the most adulterated agricultural product and that why there was an increasing requirement for new legal measures that guarantee its quality and origin traceability.
2014
Measures to defend the quality of Made in Italy agro-food products. The case of olive-oil
L’obiettivo del presente lavoro è quello di analizzare le disposizioni normative che costituiscono uno strumento importante per la tutela della qualità dei prodotti agroalimentari Made in Italy e per la lotta alla contraffazione, nonché le strategie di marketing volte a trasmettere al consumatore i valori di qualità del prodotto legate alla sua origine. Verrà analizzato in particolare il caso dell’olio di oliva Made in Italy, che essendo uno dei prodotti agroalimentari più contraffatti è stato oggetto di cambiamenti normativi volti a tutelarne la qualità ed apportare una maggiore trasparenza sull’origine del prodotto.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/3991