Educating to thinking in order to grow aware citizens, critically active and respectful of the other, is the goal of many pedagogical proposals, which in the twentieth century have established themselves all over the world. In particular, the Philosophy for Children (P4C) is an educational project for children and young people, developed by Matthew Lipman in the seventies, now widely used. This is a “socratic”methodology, as it re-proposes philosophy in its dimension of dialogic activity and exercise in the comunity; in this sense we speak of “doing philosophy” together in the classroom. The main purpose is to teach children to “think well”, independently, through a cognitive and self-corrective research within a cooperative group.
Educare a pensare al fine di crescere cittadini consapevoli, criticamente attivi e rispettosi dell’altro, è l’obiettivo di molte proposte pedagogiche, che nel XX secolo si sono affermate in tutto il mondo. In particolare la Philosophy for Children (P4C) è un progetto educativo rivolto a bambini e ragazzi, messo a punto da Matthew Lipman negli anni Settanta del Novecento, oggi largamente diffuso. Si tratta di una metodologia di impronta “socratica”, in quanto ripropone la filosofia nella sua dimensione di attività ed esercizio dialogico comunitario; in questo senso si parla di un “fare filosofia” insieme in classe. L’obiettivo principale è quello di insegnare ai ragazzi a “pensare bene”, in modo autonomo, attraverso l’indagine conoscitiva ed autocorrettiva nell’ambito di un gruppo cooperativo.
Philosophy for Children: una nuova proposta educativa per sviluppare un pensiero critico, creativo e di caring
ANTONIOTTI, NICCOLÒ JACOPO
2016/2017
Abstract
Educating to thinking in order to grow aware citizens, critically active and respectful of the other, is the goal of many pedagogical proposals, which in the twentieth century have established themselves all over the world. In particular, the Philosophy for Children (P4C) is an educational project for children and young people, developed by Matthew Lipman in the seventies, now widely used. This is a “socratic”methodology, as it re-proposes philosophy in its dimension of dialogic activity and exercise in the comunity; in this sense we speak of “doing philosophy” together in the classroom. The main purpose is to teach children to “think well”, independently, through a cognitive and self-corrective research within a cooperative group.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/4026