ABSTRACT The objective of this thesis is to explore the drivers of the rapid international expansion of Chinese e-commerce SMEs operating in the B2B sector. For several reasons, the topic deserves attention. First, with the advent of e-commerce, there have been major changes in the traditional wholesale sector, a major change as online companies have found the opportunity to internationalize their business more quickly by conquering new markets more efficiently. There are several theories and research on internationalization strategies, particularly in emerging markets. Most of them are about common industries and less about web-oriented companies, not to mention Chinese e-commerce companies. Secondly, the pace and scale of the internationalization of the so-called "Born Global" e-commerce companies challenge established theories previously designed to explain the expansion abroad of multinational corporations (MNEs). Third, Chinese SMEs are rapidly developing and internalizing their operations, and their strategies encounter particular advantages and disadvantages compared to other countries for both economic and political reasons. The analysis is therefore based on understanding how certain specific internationalization drivers contribute to the internationalization of Chinese SMEs in e-commerce. To achieve this goal, the following objectives have been set: (1) identify the competitive advantage of these companies in recognizing international opportunities; (2) identify the motivations for expansion of their operations internationally to exploit the opportunities found; (3) analyze the factors that influence the speed of the process. The results highlight how both the recognition of international opportunities and the speed of expansion in foreign markets positively influence the international market performance of Chinese SMEs. However, some theories about the contribution of networks and the influence of geographical and economic distance are questioned, explaining how they can respectively have positive effects or not fully affect the final performance. Keywords: China; SMEs; B2B; E-commerce; Internationalization; Strategy.
L'obiettivo di questa tesi è quello di esplorare i fattori trainanti della rapida espansione internazionale delle PMI e-commerce cinesi operanti nel settore B2B. Per una serie di ragioni, l'argomento merita attenzione. In primo luogo, con l’avvento dell’e-commerce si è assistito a importanti cambiamenti nel settore del commercio all’ingrosso tradizionale, un cambiamento consistente in quanto le società online hanno trovato la possibilità di internazionalizzare più rapidamente il proprio business conquistando più efficientemente nuovi mercati. Ci sono diverse teorie e ricerche sulle strategie di internazionalizzazione, in particolare riguardo ai mercati emergenti. La maggior parte di esse trattano di industrie comuni e meno di imprese orientate al web, per non parlare delle società e-commerce cinesi. In secondo luogo, il ritmo e la portata dell'internazionalizzazione delle aziende e-commerce cosiddette “Born Globals” sfidano le teorie consolidate, precedentemente concepite per spiegare l'espansione all'estero delle multinazionali. In terzo luogo, le PMI cinesi stanno sviluppando e internalizzando rapidamente le loro operazioni, e le loro strategie incontrano particolari vantaggi e svantaggi rispetto ad altri Paesi per ragioni sia economiche che politiche. L'analisi si fonda dunque sulla comprensione di come determinati driver di internazionalizzazione contribuiscano all’internazionalizzazione delle PMI cinesi nell’e-commerce. Per raggiungere l'obiettivo, sono stati fissati i seguenti obiettivi: (1) identificare il vantaggio competitivo di queste società nel riconoscere le opportunità internazionali; (2) identificare le motivazioni di espansione delle loro operazioni a livello internazionale per sfruttare le opportunità trovate; (3) analizzare i fattori che ne influenzano la velocità del processo. I risultati mettono in risalto come sia il riconoscimento di opportunità internazionali che la rapidità di espansione nei mercati esteri influenzino positivamente la performance internazionale di mercato delle PMI cinesi. Tuttavia, alcune teorie sull’apporto dei network e l’influenza della distanza geografica ed economica vengono rimesse in discussione, spiegando come possono avere rispettivamente effetti positivi o non influire del tutto sulla performance finale. Parole chiave: Cina; PMI; B2B; E-commerce; Internazionalizzazione; Strategia.
Il riconoscimento di opportunità internazionali e la rapida internazionalizzazione delle PMI cinesi attraverso le piattaforme B2B
ALLIEVI, PAOLO
2018/2019
Abstract
ABSTRACT The objective of this thesis is to explore the drivers of the rapid international expansion of Chinese e-commerce SMEs operating in the B2B sector. For several reasons, the topic deserves attention. First, with the advent of e-commerce, there have been major changes in the traditional wholesale sector, a major change as online companies have found the opportunity to internationalize their business more quickly by conquering new markets more efficiently. There are several theories and research on internationalization strategies, particularly in emerging markets. Most of them are about common industries and less about web-oriented companies, not to mention Chinese e-commerce companies. Secondly, the pace and scale of the internationalization of the so-called "Born Global" e-commerce companies challenge established theories previously designed to explain the expansion abroad of multinational corporations (MNEs). Third, Chinese SMEs are rapidly developing and internalizing their operations, and their strategies encounter particular advantages and disadvantages compared to other countries for both economic and political reasons. The analysis is therefore based on understanding how certain specific internationalization drivers contribute to the internationalization of Chinese SMEs in e-commerce. To achieve this goal, the following objectives have been set: (1) identify the competitive advantage of these companies in recognizing international opportunities; (2) identify the motivations for expansion of their operations internationally to exploit the opportunities found; (3) analyze the factors that influence the speed of the process. The results highlight how both the recognition of international opportunities and the speed of expansion in foreign markets positively influence the international market performance of Chinese SMEs. However, some theories about the contribution of networks and the influence of geographical and economic distance are questioned, explaining how they can respectively have positive effects or not fully affect the final performance. Keywords: China; SMEs; B2B; E-commerce; Internationalization; Strategy.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/4030