Italy is known around the globe for its art, culture, fashion, food and mostly handcraft. Handcraft is strongly connected to the territory, for this reason, Italy is called the “Republic of handcrafters”. Unfortunately, it is not easy to run a handicraft shop. There are many reasons, the first is related to the high taxation, and the second reason is the lack of a proper communication strategy. Communication has always been underestimated, unnecessary and expensive. But during these years, big enterprises and companies have invested in communication with a solid return of investment. They can create a real digital experience for the customer, who can recognize the brand’s characters and purpose. Without a proper IMC plan, a small business can hardly survive. Unlike other handmade products such as food, clothes or glasses, jewels haven’t a real purpose, it does not satisfy a primary need, for this reason, it’s position is every day a new challenge. The thesis analyzes the handcraft’s world focusing on jewels. By using real cases it is possible to develop and improve an IMC plan.
L’Italia è conosciuta nel mondo per la sua arte, cultura, moda e soprattutto per l’artigianato. Questo è un aspetto talmente caratteristico e permeante, che molto spesso il nostro Paese è definito “una Repubblica fondata da artigiani”. Per quanto questo termine possa essere positivo, molto spesso gli artigiani sono costretti a chiudere. In primis a causa della tassazione elevata per le partite Iva, e in secondo luogo, non meno importante, la mancata comunicazione. È un aspetto lasciato in secondo piano perché non ritenuto necessario e soprattutto costoso. Purtroppo nella nostra società le grandi aziende puntano sulla comunicazione, creando un’esperienza immersiva per il consumatore, che riesce a riconoscersi nel marchio. Non esiste tale concetto all’interno del mondo dell’artigianato e specialmente nel settore del gioiello. A differenza di altri prodotti, il gioiello non soddisfa nessun bisogno primario, di conseguenza il piazzamento di questo prodotto è molto complicato. La tesi prende in esame il settore artigiano, con un focus sul settore del gioiello e prova a sviluppare un modello di comunicazione adeguato, portando alla luce i motivi di un comportamento chiuso e restio. L’analisi di casi reali, attraverso uno studiato processo di analisi e di definizione dei parametri sviluppa una chiara idea del settore.
Strategia di comunicazione digitale per le PMI. Focus sul settore gioiello: il caso Lutezia
TUBARO, CECILIA
2018/2019
Abstract
Italy is known around the globe for its art, culture, fashion, food and mostly handcraft. Handcraft is strongly connected to the territory, for this reason, Italy is called the “Republic of handcrafters”. Unfortunately, it is not easy to run a handicraft shop. There are many reasons, the first is related to the high taxation, and the second reason is the lack of a proper communication strategy. Communication has always been underestimated, unnecessary and expensive. But during these years, big enterprises and companies have invested in communication with a solid return of investment. They can create a real digital experience for the customer, who can recognize the brand’s characters and purpose. Without a proper IMC plan, a small business can hardly survive. Unlike other handmade products such as food, clothes or glasses, jewels haven’t a real purpose, it does not satisfy a primary need, for this reason, it’s position is every day a new challenge. The thesis analyzes the handcraft’s world focusing on jewels. By using real cases it is possible to develop and improve an IMC plan.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/4031