In my thesis, I want to analysis Bilbao’s urban requalification. Through the territorial regeneration, Bilbao changed its identity and image from a gray industrial city to new ecological and cultural realities. The economy of the city of Bilbao was based on the steel industry, but, when the crisis affecting this industry, Bilbao experienced an economic and financial crisis. Thanks to a partnership between public and private entities, as BILBAO METROPOLI-30 and Bilbao Ria 2000, it was created a strategic plan to redevelop Bilbao. The strategic plan provided: improving the internal mobility and external accessibility, the creation of Guggenheim Museum, investment in human resources and technological innovations and environmental and urban regeneration, through the introduction of green and recreation areas, like the ‘Parque de Doña Casilda’ and the ‘Parque de Extebarria’. One of the most important strategies was the construction of Guggenheim Museum, designed by Frank O.Ghery. This Museum is considered the real change of Bilbao from industrial city to cultural and ecological city. To improve the internal mobility, the main strategies about the ‘Plan of urban requalification of Bilbao’ were: the expansion of the port, called by citizens ‘Superporto’, the construction of the Subway and the realization of the tram, Euskotram, an urban ecological transport. The expansion of the port allowed the rehabilitation of brownfield sites, for example the area of Abandoibarra, where it decided to create important architectural works, like the Congress Palace Euskalduna, the University Library of Deusto, Iberdrola Tower, the financial and economical center of Bilbao, and the Shopping Center Zubiarte. Furthermore, to improve the external accessibility, the most important project was the creation of the airport designed by Santiago Calatrava and called ‘La Paloma’. In the last chapter of my thesis, I decided to compare the city of Bilbao to Milan. After a strong industrial crisis, the public and private entities decided to change the image of the city of Milan, creating a ‘new cultural and innovative city’. In conclusion, in my analysis I want to underline that Bilbao is the clear example of a city being reborn, to became more livable city and more attractive for tourists.
Dopo aver svolto un periodo di studi a Bilbao, nei Paesi Baschi, ho deciso trasformare la mia esperienza in un progetto di tesi. La città di Bilbao, come la possiamo vedere noi oggi, è frutto di un lungo processo di riqualificazione territoriale, che ha permesso alla città basca di trasformarsi, di cambiare la propria immagine da grigia città industriale a nuova realtà ecologica e culturale. Infatti, negli anni Settanta, molte città europee, tra cui Bilbao, persero la propria identità a causa di una forte crisi industriale. La sua economia si basava principalmente sull’industria siderurgica e quando iniziò la crisi in questo settore, Bilbao riuscì a risollevarsi grazie ad un intervento di riqualificazione territoriale. Questo processo di rigenerazione fu possibile soprattutto grazie ad una partnership fra enti pubblici ed enti privati, come la società BILBAO-METROPOLI 30 e Bilbao Ria 2000, i quali lavorarono insieme per un obiettivo comune: risanare la città. I principali interventi strategici adottati per riqualificare il territorio di Bilbao riguardano: il miglioramento della mobilità interna e l’accessibilità esterna, la creazione del Museo Guggenheim, investimenti in risorse umane ed innovazioni tecnologiche e rigenerazione ambientale ed urbana, con l’introduzione di aree verdi e ricreative, come il Parco di Doña Casilda e il Parco di Extebarria. Uno degli interventi di maggior successo è la realizzazione del Museo Guggenheim da parte dell’architetto Frank O.Ghery. Il Museo si presta come simbolo di cambiamento della città da polo industriale a città culturale. Gli interventi più rilevanti per la mobilità interna riguardano l’ampliamento del Porto e la nascita del cosiddetto Superporto. Ciò comportò il recupero di aree abbandonate da tempo come il quartiere di Abandoibarra, dove vennero costruite importanti opere come il Palazzo dei Congressi Euskalduna, la Biblioteca de la Universidad de Deusto, la Torre Iberdrola considerata il nuovo centro finanziario e il centro commerciale Zubiarte. Altri ambiziosi progetti furono la costruzione della Metropolitana e del Tramvia Euskotran, un mezzo di trasporto ecologico. Invece, per migliorare l’accessibilità esterna è stato realizzato l’aeroporto, denominato ‘La Paloma’. Infine, nell’ultimo capitolo ho voluto comparare il processo di riqualificazione della città di Bilbao con un’altra città europea, Milano. Infatti, anche la città di Milano, a seguito della crisi industriale, subì un forte processo di riqualificazione territoriale per poter cambiare la propria identità e trasmettere all’esterno l’idea di essere una città culturale ed innovativa. Dopo aver analizzato i principali interventi territoriali di Milano, ho evidenziato i principali punti in comune con la città basca. Bilbao è il chiaro esempio di una città che rinasce, che si trasforma per poter essere più vivibile per i propri cittadini e più attrattiva per visitatori e turisti.
STRATEGIE PER LA VALORIZZAZIONE TERRITORIALE: IL CASO DELLA CITTà DI BILBAO
LUCHETTA, JESSICA
2015/2016
Abstract
In my thesis, I want to analysis Bilbao’s urban requalification. Through the territorial regeneration, Bilbao changed its identity and image from a gray industrial city to new ecological and cultural realities. The economy of the city of Bilbao was based on the steel industry, but, when the crisis affecting this industry, Bilbao experienced an economic and financial crisis. Thanks to a partnership between public and private entities, as BILBAO METROPOLI-30 and Bilbao Ria 2000, it was created a strategic plan to redevelop Bilbao. The strategic plan provided: improving the internal mobility and external accessibility, the creation of Guggenheim Museum, investment in human resources and technological innovations and environmental and urban regeneration, through the introduction of green and recreation areas, like the ‘Parque de Doña Casilda’ and the ‘Parque de Extebarria’. One of the most important strategies was the construction of Guggenheim Museum, designed by Frank O.Ghery. This Museum is considered the real change of Bilbao from industrial city to cultural and ecological city. To improve the internal mobility, the main strategies about the ‘Plan of urban requalification of Bilbao’ were: the expansion of the port, called by citizens ‘Superporto’, the construction of the Subway and the realization of the tram, Euskotram, an urban ecological transport. The expansion of the port allowed the rehabilitation of brownfield sites, for example the area of Abandoibarra, where it decided to create important architectural works, like the Congress Palace Euskalduna, the University Library of Deusto, Iberdrola Tower, the financial and economical center of Bilbao, and the Shopping Center Zubiarte. Furthermore, to improve the external accessibility, the most important project was the creation of the airport designed by Santiago Calatrava and called ‘La Paloma’. In the last chapter of my thesis, I decided to compare the city of Bilbao to Milan. After a strong industrial crisis, the public and private entities decided to change the image of the city of Milan, creating a ‘new cultural and innovative city’. In conclusion, in my analysis I want to underline that Bilbao is the clear example of a city being reborn, to became more livable city and more attractive for tourists.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/4116