Starting from the method proposed by Francisco Javier Varela for the analysis of subjective conscious experience, in this dissertation I am illustrating some aspects of the interplay between conscious self and mind. Some related issues regarding education are further analyzed, taking advantage of the international debate that stresses the importance of embodied cognition, also to the aim of overcoming the mind-body dualism.
Partendo dal metodo proposto da Francisco Javier Varela per l'analisi dell'esperienza cosciente soggettiva, in questo lavoro di tesi si approfondiscono alcuni aspetti della discussione sul sé cosciente e sulla natura della mente. Quindi si analizzano questi aspetti nell'ambito delle scienze pedagogiche, sulla scorta di un dibattito internazionale che sottolinea le valenze incorporate della conoscenza superando il dualismo mente-corpo.
Analisi di alcune tematiche neurofenomenologiche nell'ambito delle scienze cognitive e dell'educazione
CAROTENUTO, LUCA
2017/2018
Abstract
Starting from the method proposed by Francisco Javier Varela for the analysis of subjective conscious experience, in this dissertation I am illustrating some aspects of the interplay between conscious self and mind. Some related issues regarding education are further analyzed, taking advantage of the international debate that stresses the importance of embodied cognition, also to the aim of overcoming the mind-body dualism.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/4154