The thesis aims to investigate one of the lesser-known aspects of the philosophy of nature of the medieval Aristotelian tradition (13th-14th century), that of the "minima sensibilia", i.e. the minimum quantities of physical bodies of which it is possible to perceive, in actuality, the sensible qualities. This theme is explicitly discussed by Aristotle in Chapter VI of the "De Sensu et Sensato" (the first treatise of the group of the so-called "Parva Naturalia"), a text that has been the subject of commentaries by all the main interpreters of Aristotle in the Latin Middle Ages and not only. The relevance of the topic does not rest exclusively on its intrinsic interest, but also on the fact that it constitutes a privileged point of view in order to study the Medieval debate on the infinite divisibility of matter. To analyze the issue of the "minima sensibilia", which concerns transversally all the five external senses, the thesis begins with a case study, i.e. the treatment of the sense of smell and of its proper sensible, odour, conducted by Thomas Aquinas both in his Aristotelian commentaries (on the "De Anima" and on the "De Sensu et Sensato") and in the "Summa Theologiae". Aquinas' solution to the problem of the "minima sensibilia" is then compared to those of his predecessors, from Alexander of Aphrodisias to Albert the Great, also considering the contributions of the Arab, Jewish and Byzantine tradition. Subsequently, the solution that was presented in the 14th century by John of Jandun in his commentary on the "De sensu et sensato" is contrasted with Aquinas' solution. Finally, by comparing the interpretations of the two commentators, the main points of continuity and of change in the debate on the "minima sensibilia" in the Latin Middle Ages between the 13th and 14th centuries are highlighted.
La tesi si propone di indagare uno degli aspetti meno noti della filosofia della natura della tradizione aristotelica medievale (XIII-XIV secolo), quello dei "minima sensibilia", le quantità minime dei corpi fisici di cui è possibile percepire, in atto, le qualità sensibili. Tale tema è esplicitamente discusso da Aristotele nel Capitolo VI del "De sensu et sensato" (il primo trattato del gruppo dei cosiddetti "Parva naturalia"), testo che è stato oggetto di commento da parte di tutti i principali interpreti di Aristotele nel Medioevo latino e non solo. La rilevanza del tema, oltre che dal suo interesse intrinseco, dipende anche dal fatto che esso costituisce un punto di vista privilegiato per studiare il dibattito medievale sull'infinita divisibilità della materia. Per analizzare il tema dei "minima sensibilia", che riguarda trasversalmente tutti e cinque i sensi esterni, la tesi prende le mosse da un caso di studio, ovvero la trattazione del senso dell'olfatto e del suo sensibile proprio, l'odore, condotta da Tommaso d'Aquino sia nei suoi commenti aristotelici (al "De anima" e al "De sensu et sensato" aristotelici) sia nella "Summa theologiae". La soluzione tommasiana al problema dei "minima sensibilia" è in seguito messa in relazione con quelle dei suoi predecessori, da Alessandro di Afrodisia ad Alberto Magno, considerando anche gli apporti della tradizione araba, ebraica e bizantina. Alla soluzione tommasiana viene poi contrapposta la soluzione che nel XIV secolo venne presentata da Giovanni di Jandun nel proprio commento al "De sensu et sensato". Tramite il confronto tra le interpretazioni dei due commentatori vengono infine messi in luce i principali punti di continuità e di rottura nel dibattito sui "minima sensibilia" nel Medioevo latino tra XIII e XIV secolo.
Minima sensibilia. Il caso degli odori in Tommaso d'Aquino e Giovanni di Jandun
ZAMBIASI, ROBERTO
2018/2019
Abstract
The thesis aims to investigate one of the lesser-known aspects of the philosophy of nature of the medieval Aristotelian tradition (13th-14th century), that of the "minima sensibilia", i.e. the minimum quantities of physical bodies of which it is possible to perceive, in actuality, the sensible qualities. This theme is explicitly discussed by Aristotle in Chapter VI of the "De Sensu et Sensato" (the first treatise of the group of the so-called "Parva Naturalia"), a text that has been the subject of commentaries by all the main interpreters of Aristotle in the Latin Middle Ages and not only. The relevance of the topic does not rest exclusively on its intrinsic interest, but also on the fact that it constitutes a privileged point of view in order to study the Medieval debate on the infinite divisibility of matter. To analyze the issue of the "minima sensibilia", which concerns transversally all the five external senses, the thesis begins with a case study, i.e. the treatment of the sense of smell and of its proper sensible, odour, conducted by Thomas Aquinas both in his Aristotelian commentaries (on the "De Anima" and on the "De Sensu et Sensato") and in the "Summa Theologiae". Aquinas' solution to the problem of the "minima sensibilia" is then compared to those of his predecessors, from Alexander of Aphrodisias to Albert the Great, also considering the contributions of the Arab, Jewish and Byzantine tradition. Subsequently, the solution that was presented in the 14th century by John of Jandun in his commentary on the "De sensu et sensato" is contrasted with Aquinas' solution. Finally, by comparing the interpretations of the two commentators, the main points of continuity and of change in the debate on the "minima sensibilia" in the Latin Middle Ages between the 13th and 14th centuries are highlighted.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/4185