CSR has been a matter of study for many years, and it still very discussed. The effects that CSR can have on the company and on its stakeholders has been ascertained in recent years. Through this study, the side of CSR concerning employees, HRM sustainable policies, has been deepened through employees and customers perspective. The choice of these two stakeholders was dictated by the importance that they have for the company and by the fact that they best represent society as its whole; almost everyone is a employee and/or a customers, hence they are considered the two most important stakeholders. It was fundamental to first analyse the role that HRM has in CSR policies within a company, as well as the importance of employees and customers. A case study research was held on a company, interviewing both its employees and customers in order to verify the influence that HRM sustainable policies and CSR have on the subjects considered. For the employees analysis, three rates were used in order to measure results: employee engagement, employee turnover and employee motivation, while the main factor determining customers investigation was the willingness to pay a higher price for CSR. The results prove the relevance of HRM sustainable policies for employees: they are greatly affected by this kind of initiatives. An interesting finding regards the involvement of employees in CSR: without it all the benefits that CSR can bring to company are weakened, and internal communication has a crucial role in it. On the other hand, costumers seem more focused on the environmental part of CSR, with scarce attention to the HRM sustainable policies implemented by the companies: they claim to be interested but not informed about it, hence it emerges the key role of communication also with customers. The analysis carried out in this study highlight the importance that CSR is acquiring, with more attention by society: this is reflected in people’s reaction to CSR initiatives both as employees and customers. The role of HRM sustainable policies is fundamental even if still not so known.
La CSR, Responsabilità Sociale d'Impresa, è oggetto di studio da molti anni, ed è ancora discussa. Gli effetti che la CSR può avere sull'azienda e sui suoi stakeholders sono stati analizzati negli ultimi anni. Attraverso questo studio, il lato della CSR che riguarda i dipendenti, vale a dire le politiche sostenibili implementate dalle Risorse Umane (HRM) e che sono rivolte ai lavoratori dell’azienda, è stato approfondito attraverso la prospettiva dei dipendenti e dei clienti. La scelta di questi due stakeholder è stata dettata dall'importanza che essi hanno per l'azienda e dal fatto che sono rappresentativi di quasi tutta la società nel suo complesso: quasi tutte le persone, infatti, sono dipendenti di un'azienda e/o consumatori. È stato fondamentale analizzare prima di tutto il ruolo che l'ufficio Risorse Umane (HRM) ha nell'ideazione e nell'attuazione delle politiche di CSR all'interno di un'azienda, così come l'importanza dei dipendenti e dei clienti per l'azienda stessa e gli effetti che la CSR può avere su di loro. È stato successivamente condotto un case study research su un'azienda, intervistando sia i dipendenti che i clienti, al fine di verificare l'influenza che le politiche di sostenibilità attuate dal HRM e la CSR hanno sui soggetti considerati. Per l'analisi dei dipendenti sono stati utilizzati tre parametri al fine di valutare i risultati: l'engagement, il turnover e la motivazione dei dipendenti, mentre il fattore principale per l'analisi sui clienti è stato la disponibilità a pagare un prezzo maggiore per i prodotti di brand che implementano le proprie politiche di CSR. I risultati dimostrano la rilevanza delle politiche di sostenibilità attuate dal HRM per i dipendenti: essi sono fortemente influenzati da questo tipo di iniziative. Un dato interessante riguarda il coinvolgimento dei dipendenti nelle politiche di CSR: se viene a mancare, tutti i benefici che la CSR può portare all'azienda sono attenuati. In questo, la comunicazione interna ha un ruolo fondamentale. D'altra parte, i clienti sembrano prestare più attenzione alla parte ambientale della CSR, con scarsa attenzione alle politiche di sostenibilità per le risorse umane attuate dalle aziende: nonostante tutti affermino di esserne interessati, non si informano a riguardo. Da qui emerge il ruolo chiave della comunicazione anche con i clienti: è compito, infatti, dell'azienda informare i consumatori circa le politiche e le iniziative di CSR attuate, incluse quelle relative all’HRM, poiché il cliente medio non si informerà in autonomia, sebbene interessato. L'analisi condotta in questo studio evidenzia l'importanza che la CSR sta acquisendo, con una maggiore attenzione da parte della società: questo si riflette nella reazione delle persone alle iniziative di CSR sia come dipendenti che come clienti. Il ruolo delle politiche di sostenibilità attuate dal HRM è fondamentale anche se ancora poco conosciuto.
HRM SUSTAINABLE POLICIES AND CSR: A study of the influence on employees and customers.
COLOMBO, VIVIANA
2018/2019
Abstract
CSR has been a matter of study for many years, and it still very discussed. The effects that CSR can have on the company and on its stakeholders has been ascertained in recent years. Through this study, the side of CSR concerning employees, HRM sustainable policies, has been deepened through employees and customers perspective. The choice of these two stakeholders was dictated by the importance that they have for the company and by the fact that they best represent society as its whole; almost everyone is a employee and/or a customers, hence they are considered the two most important stakeholders. It was fundamental to first analyse the role that HRM has in CSR policies within a company, as well as the importance of employees and customers. A case study research was held on a company, interviewing both its employees and customers in order to verify the influence that HRM sustainable policies and CSR have on the subjects considered. For the employees analysis, three rates were used in order to measure results: employee engagement, employee turnover and employee motivation, while the main factor determining customers investigation was the willingness to pay a higher price for CSR. The results prove the relevance of HRM sustainable policies for employees: they are greatly affected by this kind of initiatives. An interesting finding regards the involvement of employees in CSR: without it all the benefits that CSR can bring to company are weakened, and internal communication has a crucial role in it. On the other hand, costumers seem more focused on the environmental part of CSR, with scarce attention to the HRM sustainable policies implemented by the companies: they claim to be interested but not informed about it, hence it emerges the key role of communication also with customers. The analysis carried out in this study highlight the importance that CSR is acquiring, with more attention by society: this is reflected in people’s reaction to CSR initiatives both as employees and customers. The role of HRM sustainable policies is fundamental even if still not so known.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/4353