The following paper has been developed following a study project carried out in India. The interest in the proposed themes stems from a reflection on the definition of Indian nationalism in such a multicultural territory, analysing its connection with the textile industry of India. The Indian subcontinent, here, is considered as a space of cultural frontier where the boundaries can’t be regarded as absolute. The macro-region can become a useful analytical measure to reflect on some of the historical challenges of this space, that is still shaping its cultural model. Moreover, the paper examines the most important historical steps of the process of redefinition of the internal and external relations, during the colonial and post-colonial period, based on the history of the country and on its textiles’ production, mainly through the creation of the Indian state and its national identity. The same themes are considered during the contemporary period, analysing the impact of textiles’ international agreements on the internal economy and narrating the story of Fabindia.
Il lavoro qui presentato, si sviluppa in seguito a un progetto di studio svolto in India. L’interesse per le tematiche proposte nasce da una personale riflessione che ha accompagnato sin dall’inizio il mio percorso di studi all’Università di Pavia: cosa vuol dire nazionalismo indiano in un territorio così segmentario? C’è una relazione tra questo tema e il settore tessile dell’India? Viene preso in esame lo spazio del subcontinente indiano inteso come spazio di frontiera culturale, dove i confini non possono essere considerati come assoluti. La macro-regione può divenire un utile metro d’analisi per riflettere su alcune sfide storico-culturali di questo spazio ancora in costruzione. Si prendono in esame i passaggi storici più importanti del processo di ridefinizione sia delle relazioni tra le realtà regionali e culturali sia delle relazioni tra l’India e l’occidente nel periodo coloniale e post-coloniale, sulla base della storia del paese e della sua produzione tessile, attraverso la creazione dello Stato indiano e dell'identità nazionale. Gli stessi temi vengono poi analizzati nel periodo contemporaneo a testimonianza di come gli accordi governativi sul tessile abbiano ignorato la sua storia nazionale, illustrando anche degli esempi di nuove forme di sviluppo.
TRAME DI STORIA TESSILE E IDENTITA’ NELLA NARRAZIONE INDIANA TRA MODERNITA’ E TRADIZIONE
SANTOPAOLO, NOEMI
2015/2016
Abstract
The following paper has been developed following a study project carried out in India. The interest in the proposed themes stems from a reflection on the definition of Indian nationalism in such a multicultural territory, analysing its connection with the textile industry of India. The Indian subcontinent, here, is considered as a space of cultural frontier where the boundaries can’t be regarded as absolute. The macro-region can become a useful analytical measure to reflect on some of the historical challenges of this space, that is still shaping its cultural model. Moreover, the paper examines the most important historical steps of the process of redefinition of the internal and external relations, during the colonial and post-colonial period, based on the history of the country and on its textiles’ production, mainly through the creation of the Indian state and its national identity. The same themes are considered during the contemporary period, analysing the impact of textiles’ international agreements on the internal economy and narrating the story of Fabindia.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/4439