Purpose: The purpose of this paper was to explain if there is a difference in consumer ethnocentrism in an online context compared to an offline context. Methodology: A quantitative research approach was used taking into consideration two contexts, three countries and four demographic variables. Primary data were collected through a questionnaire based on the CETSCALE by Shimp and Sharma (1987). Findings: The findings show that, even if the consumer ethnocentrism level in France, Italy, and Sweden is generally low, there are noteworthy differences including that consumers are less ethnocentric in an online context compared to an offline context. Value: The main findings of this study contribute to increase the knowledge on consumer ethnocentrism in the online context. In addition, this study can be of use by marketers that perform international marketing strategy and performs online activities.
Lo scopo dell’elaborato è quello di studiare se sussiste una differenza significativa nel livello di etnocentrismo dei consumatori di diversi paesi in particolare nel contesto online ed offline al fine di una corretta analisi del comportamento dei consumatori. L’analisi ha assunto quali riferimenti tre paesi europei, una variabilie demografica e due contesti, online ed offline. Per quanto concerne la metodologia è stato utilizzato un approccio quantitativo, utilizzando la CETSCALE di Shimp e Sharma (1987) come strumento principale per studiare le suddette differenze dei tre paesi: Svezia, Italia e Francia. Sono stati raccolti dati primari attraverso attraverso un campionamento di convenienza e la conseguente somministrazione di questionari autocompilativi basati sulla CETSCALE di Shimp e Sharma (1987). I risultati ottenuti evidenziano che anche se il livello di etnocentrismo dei consumatori in Francia, Italia e Svezia è generalmente basso, sussistano delle differenze interessanti. I principali risultati di questo studio contribuiscono ad incrementare la conoscenza dell’etnocentrismo del consumatore nel contesto online, poco studiato sino ad ora. Inoltre, questo studio può essere utilizzato da tutti coloro che vogliano adottare strategie di marketing internazionale per un migliore e più mirato marketing internazionale online.
Etnocentrismo del consumatore online e offline. La prospettiva della CETSCALE
CECCOTTI, ALBERTO
2019/2020
Abstract
Purpose: The purpose of this paper was to explain if there is a difference in consumer ethnocentrism in an online context compared to an offline context. Methodology: A quantitative research approach was used taking into consideration two contexts, three countries and four demographic variables. Primary data were collected through a questionnaire based on the CETSCALE by Shimp and Sharma (1987). Findings: The findings show that, even if the consumer ethnocentrism level in France, Italy, and Sweden is generally low, there are noteworthy differences including that consumers are less ethnocentric in an online context compared to an offline context. Value: The main findings of this study contribute to increase the knowledge on consumer ethnocentrism in the online context. In addition, this study can be of use by marketers that perform international marketing strategy and performs online activities.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/447