Within the early English 17th century cultural, literary and philosophical context ancient Greek and Latin classical literature is again read and analysed, after having being almost abandoned for centuries. The term "sublime" spread assuming different connotations in the English 17th centuries authors and it changes its connotations also from its original Greek ones. In this context Addison and Steele creates "The Spectator" in 1711, a daily publication and a periodical dealing with many issues and topics addressed not only to the most cultivated people, but also to the middle - class who attends the Coffe Houses. The aesthetics is one of the central topic of the debate so that Addison publishes the "Pleasures of the Imagination", in 1712, an essay that will include the numbers of "The Spectator" from nos. 411 to 421. He deals with the importance of the empirical knowledge in men: our knowledge of the world starts from the sight. We are able to distinguish what is beautiful, uncommon or extraordinary. The imagination is stimulated by our senses as well as our mind and our fantasy. Addison is inspired by the "Essay Concerning the Human Understanding", published by the philosopher John Locke, in 1690.

Nel clima culturale, letterario e filosofico del primo '700 inglese, in cui tornano ad essere letti e apprezzati i modelli letterari greci e latini, si assiste al recupero, in sfumature diverse autore per autore, del concetto di "sublime". In questo contesto nasce il "The Spectator" di Addison e Steele nel 1711, un quotidiano che tratta di temi di attualità e di cultura, ma rivolto non solo alle "élites" culturali, ma anche alla classe media di lettori che frequentano i caffè. L'estetica diventa quindi uno dei temi centrali di dibattito, tanto che Addison pubblicherà in una raccolta separata dal quotidiano, nel 1712, i suoi undici articoli, dal 411 al 421, dedicati ai "Piaceri dell'Immaginazione", in cui parlerà dell'importanza della conoscenza empirica e dei sensi nell'uomo; un tipo di conoscenza che porta a distinguere il bello, dal nuovo e dal grandioso. L'immaginazione è stimolata da ciò che la vista offre nella contemplazione del mondo circostante e la fantasia se ne nutre. Addison attingerà a piene mani dall' "Essay Concerning the Human Understanding" ("Saggio sull'intelletto umano") di John Locke, pubblicato nel 1690.

L'estetica di Addison nelle pagine del "The Spectator".

BERTACCHI, SIMONE
2018/2019

Abstract

Within the early English 17th century cultural, literary and philosophical context ancient Greek and Latin classical literature is again read and analysed, after having being almost abandoned for centuries. The term "sublime" spread assuming different connotations in the English 17th centuries authors and it changes its connotations also from its original Greek ones. In this context Addison and Steele creates "The Spectator" in 1711, a daily publication and a periodical dealing with many issues and topics addressed not only to the most cultivated people, but also to the middle - class who attends the Coffe Houses. The aesthetics is one of the central topic of the debate so that Addison publishes the "Pleasures of the Imagination", in 1712, an essay that will include the numbers of "The Spectator" from nos. 411 to 421. He deals with the importance of the empirical knowledge in men: our knowledge of the world starts from the sight. We are able to distinguish what is beautiful, uncommon or extraordinary. The imagination is stimulated by our senses as well as our mind and our fantasy. Addison is inspired by the "Essay Concerning the Human Understanding", published by the philosopher John Locke, in 1690.
2018
Addison's aesthetics in the pages of "The Spectator".
Nel clima culturale, letterario e filosofico del primo '700 inglese, in cui tornano ad essere letti e apprezzati i modelli letterari greci e latini, si assiste al recupero, in sfumature diverse autore per autore, del concetto di "sublime". In questo contesto nasce il "The Spectator" di Addison e Steele nel 1711, un quotidiano che tratta di temi di attualità e di cultura, ma rivolto non solo alle "élites" culturali, ma anche alla classe media di lettori che frequentano i caffè. L'estetica diventa quindi uno dei temi centrali di dibattito, tanto che Addison pubblicherà in una raccolta separata dal quotidiano, nel 1712, i suoi undici articoli, dal 411 al 421, dedicati ai "Piaceri dell'Immaginazione", in cui parlerà dell'importanza della conoscenza empirica e dei sensi nell'uomo; un tipo di conoscenza che porta a distinguere il bello, dal nuovo e dal grandioso. L'immaginazione è stimolata da ciò che la vista offre nella contemplazione del mondo circostante e la fantasia se ne nutre. Addison attingerà a piene mani dall' "Essay Concerning the Human Understanding" ("Saggio sull'intelletto umano") di John Locke, pubblicato nel 1690.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/5181