In my thesis I describe the key strengths and weaknesses Italian SEMs have been dealing with when they moved from the domestic to the international scenario in China. After describing the ideal features of a typical SEM willing to go international (Introduction) and providing a general report of the current bilateral commercial transactions between Italy and China (Chapter 1), I illustrate the specific experience of some local SEMs (Winitaly, Atom, Fedegari, Zonca, Kenda Farben), through their answers to the questionnaire I prepared and submitted to them (Chapters 2 and 3). The analysis of all the issues they faced during their experiences, paved the way to a concise reflection on the economical and commercial relations between Italy and China (Chapter 4). Next, I debate on the possible scenarios for the Italian SEMs in China based on the 2010 five-years-plan and the 2013 3rd Plenum, focusing on the key areas of interest (Chapter 5). Finally, based on what I have described, I draw my conclusions and propose potential solutions to the issues pointed out by this research (Chapter 6).

Nella mia tesi, mi sono dedicata ai fattori di forza più significativi, insieme a quelli di maggior criticità, che hanno accompagnato e che accompagnano il percorso di internazionalizzazione delle PMI italiane in Cina. A questo scopo, in seguito ad un’ introduzione e al primo capitolo nei quali ho rispettivamente tratteggiato un identikit dell’ impresa internazionalizzata e fornito un quadro dell’ interscambio bilaterale commerciale, ho descritto, tramite intervista o questionario, l’ esperienza di alcune PMI del territorio, Winitaly, Atom, Fedegari, Zonca, Kenda Farben, (capp. 2 e 3). Ho analizzato allora gli elementi di difficoltà messi in luce dai loro percorsi, che mi sono stati preziosi per fare una breve riflessione sulle relazioni economico-commerciali tra Italia e Cina, nel capitolo 4. Nel cap. 5, mi sono occupata delle prospettive che si sono dischiuse per le aziende italiane in Cina, in seguito al Piano Quinquennale del 2010 e al III Plenum del 2013, specificando i settori di maggiore interesse. Nelle conclusioni, cap. 6, ho tratto un bilancio di ciò che ho osservato, proponendo alcune soluzioni alle problematiche evidenziate.

Le PMI italiane in Cina: esperienze e prospettive

BARIANI, GIULIA
2013/2014

Abstract

In my thesis I describe the key strengths and weaknesses Italian SEMs have been dealing with when they moved from the domestic to the international scenario in China. After describing the ideal features of a typical SEM willing to go international (Introduction) and providing a general report of the current bilateral commercial transactions between Italy and China (Chapter 1), I illustrate the specific experience of some local SEMs (Winitaly, Atom, Fedegari, Zonca, Kenda Farben), through their answers to the questionnaire I prepared and submitted to them (Chapters 2 and 3). The analysis of all the issues they faced during their experiences, paved the way to a concise reflection on the economical and commercial relations between Italy and China (Chapter 4). Next, I debate on the possible scenarios for the Italian SEMs in China based on the 2010 five-years-plan and the 2013 3rd Plenum, focusing on the key areas of interest (Chapter 5). Finally, based on what I have described, I draw my conclusions and propose potential solutions to the issues pointed out by this research (Chapter 6).
2013
ITALIAN SMALL AND MEDIUM ENTERPRISES (SMEs) IN CHINA: EXPERIENCES AND FUTURE PERSPECTIVES
Nella mia tesi, mi sono dedicata ai fattori di forza più significativi, insieme a quelli di maggior criticità, che hanno accompagnato e che accompagnano il percorso di internazionalizzazione delle PMI italiane in Cina. A questo scopo, in seguito ad un’ introduzione e al primo capitolo nei quali ho rispettivamente tratteggiato un identikit dell’ impresa internazionalizzata e fornito un quadro dell’ interscambio bilaterale commerciale, ho descritto, tramite intervista o questionario, l’ esperienza di alcune PMI del territorio, Winitaly, Atom, Fedegari, Zonca, Kenda Farben, (capp. 2 e 3). Ho analizzato allora gli elementi di difficoltà messi in luce dai loro percorsi, che mi sono stati preziosi per fare una breve riflessione sulle relazioni economico-commerciali tra Italia e Cina, nel capitolo 4. Nel cap. 5, mi sono occupata delle prospettive che si sono dischiuse per le aziende italiane in Cina, in seguito al Piano Quinquennale del 2010 e al III Plenum del 2013, specificando i settori di maggiore interesse. Nelle conclusioni, cap. 6, ho tratto un bilancio di ciò che ho osservato, proponendo alcune soluzioni alle problematiche evidenziate.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/5246