Since the term ‘Open Innovation’ was coined by Chesbrough in 2003, this process has been viewed as an important method used by firms to leverage internal innovation activities. Although, currently it is one of the most debated issues in management literature, only few contributions have empirically examined the linkage between openness and internationalization. The purpose of this study is therefore to bridge this research gap. Based on financial data drawn from the annual reports of a sample of listed European companies (for a period going from 2008 to 2014), this master thesis contributes to the Open Innovation debate by representing one of the first attempts to systematically explore the relationship between openness, internationalization and companies’ overall economic performance.
Dal momento che il termine ‘Open Innovation’ è stato coniato da Chesbrough nel 2003, questo processo è stato visto come un importante processo utilizzato dalle imprese per migliorare le proprie attività di innovazione interna. Anche se attualmente risulta uno dei temi più dibattuti nella letteratura del Management, solo pochi contributi hanno empiricamente esaminato il legame tra innovazione aperta e internazionalizzazione. Lo scopo di questo lavoro è quindi quello di colmare questa lacuna di ricerca. Sulla base di dati finanziari tratti dai rapporti annuali di un campione di società europee quotate (per un periodo che va dal 2008 al 2014), questa tesi di laurea contribuisce al dibattito sulla tematica dell’innovazione aperta rappresentando uno dei primi tentativi volti ad esplorare sistematicamente il rapporto fra apertura, internazionalizzazione e performance economica delle imprese.
Open Innovation and Internationalization of the Firm: an Empirical Survey
YARROW, PAMELA
2015/2016
Abstract
Since the term ‘Open Innovation’ was coined by Chesbrough in 2003, this process has been viewed as an important method used by firms to leverage internal innovation activities. Although, currently it is one of the most debated issues in management literature, only few contributions have empirically examined the linkage between openness and internationalization. The purpose of this study is therefore to bridge this research gap. Based on financial data drawn from the annual reports of a sample of listed European companies (for a period going from 2008 to 2014), this master thesis contributes to the Open Innovation debate by representing one of the first attempts to systematically explore the relationship between openness, internationalization and companies’ overall economic performance.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/5440