The subject of this research is the rights of people with disabilities from a regional perspective, with particular attention to the right to education. The analysis recomposes the discipline of the major legislative sources on the subject of disability, examines the division of legislative competences between the State and the Regions on the matter, and illustrates the measures adopted by the central administration and peripheral administrations to ensure the right to education of the "most vulnerable" students during the Covid-19 health emergency.

Oggetto della presente ricerca è i diritti delle persone con disabilità nella prospettiva regionale, con particolare attenzione al diritto all’istruzione. L'elaborato ricompone la disciplina delle maggiori fonti legislative in tema di disabilità, approfondisce il riparto di competenze legislative tra Stato e Regioni in materia, e illustra le misure adottate dall'Amministrazione centrale e dalle Amministrazioni periferiche per garantire la continuità del diritto all'istruzione degli studenti "più fragili" durante l'emergenza sanitaria da Covid-19.

Il diritto all'istruzione della persona con disabilità. Uno sguardo sulla dimensione regionale.

BORGOGNONI, DANIELA
2019/2020

Abstract

The subject of this research is the rights of people with disabilities from a regional perspective, with particular attention to the right to education. The analysis recomposes the discipline of the major legislative sources on the subject of disability, examines the division of legislative competences between the State and the Regions on the matter, and illustrates the measures adopted by the central administration and peripheral administrations to ensure the right to education of the "most vulnerable" students during the Covid-19 health emergency.
2019
The right to education of the person with disabilities. An analysis of the regional dimension.
Oggetto della presente ricerca è i diritti delle persone con disabilità nella prospettiva regionale, con particolare attenzione al diritto all’istruzione. L'elaborato ricompone la disciplina delle maggiori fonti legislative in tema di disabilità, approfondisce il riparto di competenze legislative tra Stato e Regioni in materia, e illustra le misure adottate dall'Amministrazione centrale e dalle Amministrazioni periferiche per garantire la continuità del diritto all'istruzione degli studenti "più fragili" durante l'emergenza sanitaria da Covid-19.
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