The thesis is divided in two parts. The first one provides an introduction to specific learning disorders and the phenomenon of bilingualism. Particular space has been dedicated to dyslexia. Moreover, due to a question of terminological clarity, the distinction between specific learning disability and specific language disorder (SLI) was analysed. There is also the topic of the difficulty of learning a foreign language, focusing on the differences between learning disability and difficulty. The second part focuses on the two-months training done at school with DSA and bilingual students. The project aims to propose new perspectives of the phenomenon. It can also be useful for teachers who daily live in contact with these realities.

La tesi è divisa in due parti. Nella prima parte viene fornita un’introduzione dei disturbi specifici dell’apprendimento e il fenomeno del bilinguismo. Particolare spazio è stato dedicato alla dislessia. Inoltre, per una questione di chiarezza terminologica, è stato dato spazio alla distinzione tra disturbo specifico dell’apprendimento (DSA) e disturbo specifico di linguaggio (DSL). Si discute anche della difficoltà di apprendimento della lingua straniera (DALS), puntando sulle differenze tra disturbo e difficoltà di apprendimento. La seconda parte si concentra sul training di due mesi svolto a scuola con studenti DSA e bilingui. L’elaborato, in questo modo, mira a proporre delle nuove chiavi di lettura del fenomeno che possano essere utili anche agli insegnanti che quotidianamente entrano in contatto con tali realtà.

L'apprendimento dell'inglese tra difficoltà e disturbi specifici Un training con alunni DSA e bilingui

POLINI, MARTINA
2017/2018

Abstract

The thesis is divided in two parts. The first one provides an introduction to specific learning disorders and the phenomenon of bilingualism. Particular space has been dedicated to dyslexia. Moreover, due to a question of terminological clarity, the distinction between specific learning disability and specific language disorder (SLI) was analysed. There is also the topic of the difficulty of learning a foreign language, focusing on the differences between learning disability and difficulty. The second part focuses on the two-months training done at school with DSA and bilingual students. The project aims to propose new perspectives of the phenomenon. It can also be useful for teachers who daily live in contact with these realities.
2017
Learning English between difficulties and learning disabilities Training with DSA and bilingual students
La tesi è divisa in due parti. Nella prima parte viene fornita un’introduzione dei disturbi specifici dell’apprendimento e il fenomeno del bilinguismo. Particolare spazio è stato dedicato alla dislessia. Inoltre, per una questione di chiarezza terminologica, è stato dato spazio alla distinzione tra disturbo specifico dell’apprendimento (DSA) e disturbo specifico di linguaggio (DSL). Si discute anche della difficoltà di apprendimento della lingua straniera (DALS), puntando sulle differenze tra disturbo e difficoltà di apprendimento. La seconda parte si concentra sul training di due mesi svolto a scuola con studenti DSA e bilingui. L’elaborato, in questo modo, mira a proporre delle nuove chiavi di lettura del fenomeno che possano essere utili anche agli insegnanti che quotidianamente entrano in contatto con tali realtà.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/5894