From the origins of the word disability, it can be observed that this term has assumed different connotations over time. In my thesis I suggest definitions of impairment, disability and handicap elaborated by OMS, which made clear the distinction between these terms often used as synonyms. I have proceeded with the analysis of the changes that have occurred since 1970 within the Italian regulatory framework in the right to education of people with disabilities. With the same method I then observe the innovations in the Italian school model and the progress that has been made regarding the integration of disabled students within the school. An important contribution in this process of integration has been made by the use of new technologies as training aids. Considering the fact that more and more disabled students continue their studies, even after obtaining a high school diploma, and taking into account the importance for these people to be able to attend university, I have analyzed how such structures are adapting to welcome these students.

Integration of disabled students: the evolution of the Italian model

L'integrazione degli studenti disabili: l’evoluzione del modello italiano

REPETTO, MAURO
2015/2016

Abstract

From the origins of the word disability, it can be observed that this term has assumed different connotations over time. In my thesis I suggest definitions of impairment, disability and handicap elaborated by OMS, which made clear the distinction between these terms often used as synonyms. I have proceeded with the analysis of the changes that have occurred since 1970 within the Italian regulatory framework in the right to education of people with disabilities. With the same method I then observe the innovations in the Italian school model and the progress that has been made regarding the integration of disabled students within the school. An important contribution in this process of integration has been made by the use of new technologies as training aids. Considering the fact that more and more disabled students continue their studies, even after obtaining a high school diploma, and taking into account the importance for these people to be able to attend university, I have analyzed how such structures are adapting to welcome these students.
2015
Partendo dalle origini della parola handicap, si osserva come questo termine abbia assunto connotazioni diverse nel tempo. Si propongono le definizioni di menomazione, disabilità e handicap, elaborate dall’ OMS, che hanno fatto chiarezza nella distinzione tra questi termini, spesso utilizzati come sinonimi. Si procede poi con l’analisi dei cambiamenti avvenuti dal 1970 ad oggi del quadro normativo italiano per ciò che concerne il diritto all’istruzione delle persone con disabilità. Allo stesso modo si osservano le innovazioni che sono state apportate al modello scolastico italiano e i passi avanti che sono stati compiuti per quanto riguarda l’integrazione degli studenti disabili all’interno della scuola. Un contributo importante in questo processo di integrazione è stato apportato dall’uso delle nuove tecnologie come ausilio didattico. Considerando il fatto che sempre più studenti disabili continuano gli studi, anche dopo il conseguimento del diploma superiore, e tenendo conto dell’importanza per queste persone di poter frequentare l’università, è stato analizzato come tali strutture si stanno adeguando per l’accoglienza di questi studenti.
Integration of disabled students: the evolution of the Italian model
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/6016