A broad literature has been interested in diversity for many years and it is still growing. Many studies are about the relationships between diversity and firm performance, innovation and new products, while its relationship with internationalization has been somehow “forgotten”. Internationalization is a process which is at the basis of many firms’ strategic framework: it is fundamental right now, due to the globalization phenomenon. This study will analyses this relationship, furnishing a theoretical basis and implementing it by an empirical part. Diversity will be analyzed as ethnicity, gender, age, educational, tenure, and experiences diversities. Data come from more than 100 Italian firms. I test different hypotheses for each variables and I find out different result: education, tenure, and working experience diversity show a positive and significant relationship with internationalization; while there is no significant relationship with ethnicity diversity; furthermore gender and age diversity show no clear paths.
Esiste un’ampia letteratura che descrive la relazione esistente tra diversità e performance aziendali, innovazione e nuovi prodotti. Pur crescendo, questa letteratura ha lasciato un buco piuttosto evidente nello studio della relazione tra diversità ed internazionalizzazione. Quest’ultima sta diventando peraltro sempre più importante per le imprese. Il mio studio si concentra su questa relazione, fornendo una base teorica e successivamente uno studio empirico, basato su dati provenienti da più di 100 imprese italiane. La diversità sarà analizzata come nazionalità, genere, età, educazione, anzianità di incarico e diversità di esperienze lavorative e studentesche. Ho ipotizzato diversi risultati per ogni variabile e ho trovato che diversità di educazione, di anzianità di incarico e di esperienza lavorativa hanno una relazione positiva e significativa con l’internazionalizzazione di un’impresa; per quento concerne la nazuionalità la relazione non è statisticamente significativa, mentre per genere e età i risultati non permettono un’univoca interpretazione.
DIVERSITY AND INTERNATIONALIZATION: A STUDY ON ITALIAN FIRMS
RUGGERI, EUGENIO
2015/2016
Abstract
A broad literature has been interested in diversity for many years and it is still growing. Many studies are about the relationships between diversity and firm performance, innovation and new products, while its relationship with internationalization has been somehow “forgotten”. Internationalization is a process which is at the basis of many firms’ strategic framework: it is fundamental right now, due to the globalization phenomenon. This study will analyses this relationship, furnishing a theoretical basis and implementing it by an empirical part. Diversity will be analyzed as ethnicity, gender, age, educational, tenure, and experiences diversities. Data come from more than 100 Italian firms. I test different hypotheses for each variables and I find out different result: education, tenure, and working experience diversity show a positive and significant relationship with internationalization; while there is no significant relationship with ethnicity diversity; furthermore gender and age diversity show no clear paths.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/6126