This thesis is focused on the analysis of how brands, through sports icons, use the storytelling technique to create a narrative tension and arouse emotions in the audience. The question that i’m trying to answer with this research is if the brands through the core values of the sports and the athtlets which embody that values, are able to instill emotions in order to create engagement in the audience and therefore gain their trust. To answer to this question i’ve analyzed some daring and revolutionary advertising campaign through which companies gave voice to social causes of great importance for the consumers. So my thesis tries to explain how the relationship between brands and consumers has changed today and how the companies try to stand out from the others competitors using the sport as a new technique of unconventional marketing and communications.
L’obiettivo del mio elaborato è stato quello di capire come i Brand, attraverso personaggi sportivi rilevanti utilizzano lo storytelling per creare una tensione narrativa nel pubblico. La domanda a cui abbiamo provato a rispondere con questo elaborato è quali siano i valori fondanti dello sport e se questi riescano a trasmettere emozioni tali nello spettatore da creare engagement e conseguentemente conquistarne la fiducia. Per rispondere a tale quesito sono state analizzate alcune campagne audaci e rivoluzionarie attraverso cui alcuni brand hanno dato voce a persone e cause rilevanti per i consumatori. Alcune tra le aziende e le organizzazioni no profit di fama mondiale hanno scelto di sponsorizzare personaggi, qui in particolar modo sportivi, che hanno contribuito a migliorare il senso di benessere e fortificare la credenza del pubblico in quel determinato ideale sostenuto dal brand. La mia piccola ricerca ha cercato dunque di essere solo un trampolino di lancio per un possibile spunto futuro, unendo le mie passioni e potendo analizzare l’utente oggi e il suo rapporto con le imprese che cercano di emergere tra i diversi competitors attraverso l’utilizzo dello sport e dei valori ad esso legati, come mezzo di comunicazione e marketing non convenzionale.
SPORT, VALORI ED EMOZIONI: UNO STRUMENTO DI COMUNICAZIONE E MARKETING NON CONVENZIONALE
NOTARSTEFANO, MARTINA
2019/2020
Abstract
This thesis is focused on the analysis of how brands, through sports icons, use the storytelling technique to create a narrative tension and arouse emotions in the audience. The question that i’m trying to answer with this research is if the brands through the core values of the sports and the athtlets which embody that values, are able to instill emotions in order to create engagement in the audience and therefore gain their trust. To answer to this question i’ve analyzed some daring and revolutionary advertising campaign through which companies gave voice to social causes of great importance for the consumers. So my thesis tries to explain how the relationship between brands and consumers has changed today and how the companies try to stand out from the others competitors using the sport as a new technique of unconventional marketing and communications.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/627