The purpose of this study was to analyze and discuss the influence of product and price policy on the choice of the export strategy. Accordingly, the main objective of this research was to investigate the key factors and conditions that affect the decision of the policy to pursue in entering a specific market, in this case the one of the U.S. The analysis has been conducted through personal semi-structured interviews to two managers of two Italian steel companies, which both exports in the U.S. market. Both companies have internationalized their activities mainly because of the overcapacity of the European steel market, where the consumption is lower than the production. According to the respondents, what influences the most the choice of the policy for exporting is the kind of product exported. For one company that exports commodities, the most influencing variable is the price, in order to be competitive with local players, and they decided to pursue a price policy. For the other one, which exports a niche product, what matters the most is the product, intended as complete customer service. This company therefore decided to undertake a product policy, aimed at reaching the complete customer satisfaction. The export entry modes are also presented, with the distinction between direct and indirect, as well as for the characteristics of the American steel market, which is now very attractive especially for the appreciation of the Dollar to the Euro. In chapter 1 the topic is introduced, chapter 2 presents the literature review, chapter 3 and 4 deals respectively with the research methodology and with the analysis of the empirical data and in chapter 5 the conclusions are discussed.
Lo scopo di questo studio è stato quello di analizzare e discutere l'influenza della politica di prezzo e di prodotto sulla scelta della strategia di esportazione. Di conseguenza, l'obiettivo principale di questa ricerca è stato quello di studiare i fattori e le condizioni fondamentali che influiscono sulla decisione della politica da perseguire per entrare in un mercato specifico, in questo caso quella degli Stati Uniti.Ll'analisi è stata condotta attraverso interviste semi-strutturate personali a due dirigenti di due imprese siderurgiche italiane, che esportano nel mercato statunitense. Entrambe le società hanno internazionalizzato le loro attività principalmente a causa della sovraccapacità del mercato europeo dell'acciaio, dove il consumo è inferiore alla produzione. Secondo gli intervistati, ciò che influenza di più la scelta della politica per l'esportazione è il tipo di prodotto esportato. Per una società che esporta materie prime, la variabile più importante è il prezzo, al fine di essere competitivi con gli attori locali, e hanno deciso di perseguire una politica di prezzo. Per l'altra, che esporta un prodotto di nicchia, quello che conta di più è il prodotto, inteso come servizio completo al cliente. La società ha quindi deciso di intraprendere una politica di prodotto, volta a raggiungere la completa soddisfazione del cliente. Le modalità di esportazione sono anche presentate, con la distinzione tra diretta e indiretta, così come le caratteristiche del mercato dell'acciaio americano, che ora è molto interessante soprattutto per l'apprezzamento del dollaro verso l'euro. Nel capitolo 1 viene introdotto il tema della tesi, il capitolo 2 presenta la revisione della letteratura, i capitoli 3 e le 4 presentano rispettivamente i metodi di indagine e l'analisi dei dati empirici e nel capitolo 5 le conclusioni sono discusse.
The influence of product and price policy on the export strategy’s choice. A case study of two Italian companies in the U.S. market
ROSATI, DAVIDE
2014/2015
Abstract
The purpose of this study was to analyze and discuss the influence of product and price policy on the choice of the export strategy. Accordingly, the main objective of this research was to investigate the key factors and conditions that affect the decision of the policy to pursue in entering a specific market, in this case the one of the U.S. The analysis has been conducted through personal semi-structured interviews to two managers of two Italian steel companies, which both exports in the U.S. market. Both companies have internationalized their activities mainly because of the overcapacity of the European steel market, where the consumption is lower than the production. According to the respondents, what influences the most the choice of the policy for exporting is the kind of product exported. For one company that exports commodities, the most influencing variable is the price, in order to be competitive with local players, and they decided to pursue a price policy. For the other one, which exports a niche product, what matters the most is the product, intended as complete customer service. This company therefore decided to undertake a product policy, aimed at reaching the complete customer satisfaction. The export entry modes are also presented, with the distinction between direct and indirect, as well as for the characteristics of the American steel market, which is now very attractive especially for the appreciation of the Dollar to the Euro. In chapter 1 the topic is introduced, chapter 2 presents the literature review, chapter 3 and 4 deals respectively with the research methodology and with the analysis of the empirical data and in chapter 5 the conclusions are discussed.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/6302