The aim of this research is to analyze the factors influencing the export performance of family firms operating in the wine industry. To reach that purpose a questionnaire made of 28 questions has been sent to firms from Marche, Toscana and Lazio and 59 companies have participated to the survey. The factors influencing the export performance, analyzed throughout the questionnaire, is measured both in term of export propensity and intensity and can be divided in three categories: quality of wine, family related factors and marketing related factors. The export performance of family firms is positively influenced by the presence of the DOCG certificate, the presence within the company of an export manager and the attendance in international fairs and competitions. In contrast, the performance is negatively influenced by the presence of a CEO who is also a member of the family. Among the regions analyzed, the one which perform better in term of export performance is Toscana, followed by Marche and finally, by Lazio.
Lo scopo di questa ricerca è quello di analizzare i fattori che influenzano l'andamento delle esportazioni delle aziende familiari che operano nel settore vitivinicolo. A tal fine è stato inviato un questionario composto da 28 domande alle aziende marchigiane, toscane e laziali e 59 aziende hanno partecipato all'indagine. I fattori che influenzano l'andamento dell'export, analizzati nel corso del questionario, sono misurati sia in termini di propensione all'export che di intensità e possono essere suddivisi in tre categorie: qualità del vino, fattori familiari e fattori legati al marketing. L'andamento dell'export delle aziende familiari è positivamente influenzato dalla presenza del certificato DOCG, dalla presenza all'interno dell'azienda di un export manager e dalla partecipazione a fiere e concorsi internazionali. Al contrario, la performance è influenzata negativamente dalla presenza di un CEO che è anche un membro della famiglia. Tra le regioni analizzate, quella che presenta una performance migliore in termini di export è la Toscana, seguita dalle Marche e, infine, dal Lazio.
Internazionalizzazione nel settore del vino: il caso delle Marche
DEL BALZO RUITI, MATTEO
2019/2020
Abstract
The aim of this research is to analyze the factors influencing the export performance of family firms operating in the wine industry. To reach that purpose a questionnaire made of 28 questions has been sent to firms from Marche, Toscana and Lazio and 59 companies have participated to the survey. The factors influencing the export performance, analyzed throughout the questionnaire, is measured both in term of export propensity and intensity and can be divided in three categories: quality of wine, family related factors and marketing related factors. The export performance of family firms is positively influenced by the presence of the DOCG certificate, the presence within the company of an export manager and the attendance in international fairs and competitions. In contrast, the performance is negatively influenced by the presence of a CEO who is also a member of the family. Among the regions analyzed, the one which perform better in term of export performance is Toscana, followed by Marche and finally, by Lazio.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/649