The following report explains the development of the aviation industry in a macro-context like the North-East Italy and how it is affecting the territory. Gruppo SAVE is the first actor in the North-East, as it manages Venice-Treviso system, it has a relevant share at Aeroporti del Garda (Verona and Brescia) and even in a foreign context like Charleroi airport in Brussels. The territory of North-East Italy has great potentialities, it’s the most productive area of Italy, indeed here localised many companies which shape the biggest industrial district, mostly manufacturing. Although this, this macro region suffer the poor infrastuctural dimension which is not adequate to the potentialities of the territory. And the current financial situation killed many small-medium entreprises and forced entrepreneurs to go abroad. The internationalisation journey has always been a tendency of north-east people, and then, the airport can represents that value added in a territory with stunning opportunities still unexpressed. When a airport management company performs its activity in order to achieve the goals set, it has to satisfy stakeholders with different aims that can affect the way it operates. So, we’re going to talk about the relationship between Gruppo SAVE and these actors: in particular, what do they think about the airport system development and how does it affect the territory. This topic is basically focus on the area of Treviso, which is the one with issues among the airport development, the management company and local authorities. In order to give an important value added to the dissertation, i had the luck to spent three months in the province of Treviso where i met some “privilege” actors who explained me their point of view on the local development airport, how it may impacts on the territory, and what they think about the opportunity to have SAVE as decisive player. Thank to them, i also collected data about what people who live within 10-15 km from the airport site think about the “venetian” system. It’s difficult to esteem the real affects (direct, indirect, induced and catalytic) related to the presence of an airport, because it involves a lot of entities; and of course it’s more difficult to assess in a macro-region including 3 airports. Generally speaking, it’s important to have a look to the airport infrastructures in the North-East Italy because it can lead the system, as highly-productive, to be in a international dimension and to be the leader of Italy’s economy. The guidelines followed by SAVE are coherent with the objectives fixed by Europe and its commission to bring the european aviation industry at higher levels. Even on a global level, where competition is fierce, and, due to the current european crisis, airports and airlines companies from other continents are getting importance more than the european ones.

Il seguente rapporto spiega lo sviluppo dell'industria aeronautica in un macro contesto come l'Italia nordorientale e di come essa influenza il territorio. Il gruppo SAVE è il primo attore aeroportuale nel Nord-Est, essa gestisce il sistema Venezia-Treviso, ha una quota rilevante presso gli Aeroporti del Garda (Verona e Brescia) ed è anche la prima società aeroportuale italiana che gestice un aeroporto internazionale, Charleroi a Bruxelles. Il territorio nordestino ha grandi potenzialità, è la zona più produttiva d’Italia, e qui che sono localizzate molte aziende che formano il più grande distretto industriale. Nonostante ciò, questa macro-regione soffre un livello infrastrutturale non adeguato alle potenzialità del territorio. Inoltre, l'attuale situazione finanziaria ha ucciso molte piccole-medie imprese portandole a cessare l’attività o ad andare all’estero. Il processo di internazionalizzazione è sempre stato di tendenza per il Nord-est, dunque la presenza di un sito aeroportuale può rappresentare quel valore aggiunto in un territorio con straordinarie opportunità ancora inespresse. Quando un'azienda di gestione aeroportuale esegue la propria attività per raggiungere gli obiettivi stabiliti, deve cercare di soddisfare gli obbiettivi di diversi stakeholders che possono influenzare la strategia. Quindi, parleremo del rapporto tra il gruppo SAVE e gli stakeholders: in particolare, cosa essi pensano dello sviluppo del sistema aeroportuale e di come esso impatta sul territorio. Questo argomento è fondamentalmente incentrato sulla zona di Treviso, l’aeroporto locale è argomento di discussione tra la società di gestione e le autorità locali. Per dare un importante valore aggiunto alla tesi, ho avuto la fortuna di trascorrere tre mesi nella provincia di Treviso dove ho incontrato alcuni attori "privilegiati" che mi hanno potuto raccontare il loro punto di vista sullo sviluppo dell’aeroporto locale, di come esso impatta sul territorio e cosa pensano di avere SAVE come chiave per il definitivo rilancio del Nord-est. Grazie a loro, ho anche raccolto dati su ciò che le persone che vivono entro i 10-15 km dal sito aeroportuale trevigiano pensano al sistema "veneto". È difficile stimare gli effetti reali (diretti, indiretti, indotti e catalitici) relativi alla presenza di un aeroporto, perché coinvolge molte entità, e naturalmente è più difficile valutali in una macro-regione che comprende 3 aeroporti. A grandi linee, è importante esaminare l'infrastruttura aeroportuale dell'Italia nordorientale, perché può spingere il sistema, altamente produttivo, in una dimensione internazionale e essere il leader dell'economia italiana. Le linee guida seguite da SAVE sono coerenti con gli obiettivi fissati dall'Europa per portare l'industria aeronautica europea a livelli più elevati. Anche a livello globale, dove la concorrenza è feroce, e a causa dell'attuale crisi europea, gli aeroporti e le compagnie aeree di altri continenti stanno assumendo più importanza rispetto a quelle europee.

Il trasporto aereo nel Nord-est Italia e la relazione con gli stakeholders.

LANTERNA, NICOLÒ
2016/2017

Abstract

The following report explains the development of the aviation industry in a macro-context like the North-East Italy and how it is affecting the territory. Gruppo SAVE is the first actor in the North-East, as it manages Venice-Treviso system, it has a relevant share at Aeroporti del Garda (Verona and Brescia) and even in a foreign context like Charleroi airport in Brussels. The territory of North-East Italy has great potentialities, it’s the most productive area of Italy, indeed here localised many companies which shape the biggest industrial district, mostly manufacturing. Although this, this macro region suffer the poor infrastuctural dimension which is not adequate to the potentialities of the territory. And the current financial situation killed many small-medium entreprises and forced entrepreneurs to go abroad. The internationalisation journey has always been a tendency of north-east people, and then, the airport can represents that value added in a territory with stunning opportunities still unexpressed. When a airport management company performs its activity in order to achieve the goals set, it has to satisfy stakeholders with different aims that can affect the way it operates. So, we’re going to talk about the relationship between Gruppo SAVE and these actors: in particular, what do they think about the airport system development and how does it affect the territory. This topic is basically focus on the area of Treviso, which is the one with issues among the airport development, the management company and local authorities. In order to give an important value added to the dissertation, i had the luck to spent three months in the province of Treviso where i met some “privilege” actors who explained me their point of view on the local development airport, how it may impacts on the territory, and what they think about the opportunity to have SAVE as decisive player. Thank to them, i also collected data about what people who live within 10-15 km from the airport site think about the “venetian” system. It’s difficult to esteem the real affects (direct, indirect, induced and catalytic) related to the presence of an airport, because it involves a lot of entities; and of course it’s more difficult to assess in a macro-region including 3 airports. Generally speaking, it’s important to have a look to the airport infrastructures in the North-East Italy because it can lead the system, as highly-productive, to be in a international dimension and to be the leader of Italy’s economy. The guidelines followed by SAVE are coherent with the objectives fixed by Europe and its commission to bring the european aviation industry at higher levels. Even on a global level, where competition is fierce, and, due to the current european crisis, airports and airlines companies from other continents are getting importance more than the european ones.
2016
The aviation industry in the North-East Italy and its relationship with local authorities.
Il seguente rapporto spiega lo sviluppo dell'industria aeronautica in un macro contesto come l'Italia nordorientale e di come essa influenza il territorio. Il gruppo SAVE è il primo attore aeroportuale nel Nord-Est, essa gestisce il sistema Venezia-Treviso, ha una quota rilevante presso gli Aeroporti del Garda (Verona e Brescia) ed è anche la prima società aeroportuale italiana che gestice un aeroporto internazionale, Charleroi a Bruxelles. Il territorio nordestino ha grandi potenzialità, è la zona più produttiva d’Italia, e qui che sono localizzate molte aziende che formano il più grande distretto industriale. Nonostante ciò, questa macro-regione soffre un livello infrastrutturale non adeguato alle potenzialità del territorio. Inoltre, l'attuale situazione finanziaria ha ucciso molte piccole-medie imprese portandole a cessare l’attività o ad andare all’estero. Il processo di internazionalizzazione è sempre stato di tendenza per il Nord-est, dunque la presenza di un sito aeroportuale può rappresentare quel valore aggiunto in un territorio con straordinarie opportunità ancora inespresse. Quando un'azienda di gestione aeroportuale esegue la propria attività per raggiungere gli obiettivi stabiliti, deve cercare di soddisfare gli obbiettivi di diversi stakeholders che possono influenzare la strategia. Quindi, parleremo del rapporto tra il gruppo SAVE e gli stakeholders: in particolare, cosa essi pensano dello sviluppo del sistema aeroportuale e di come esso impatta sul territorio. Questo argomento è fondamentalmente incentrato sulla zona di Treviso, l’aeroporto locale è argomento di discussione tra la società di gestione e le autorità locali. Per dare un importante valore aggiunto alla tesi, ho avuto la fortuna di trascorrere tre mesi nella provincia di Treviso dove ho incontrato alcuni attori "privilegiati" che mi hanno potuto raccontare il loro punto di vista sullo sviluppo dell’aeroporto locale, di come esso impatta sul territorio e cosa pensano di avere SAVE come chiave per il definitivo rilancio del Nord-est. Grazie a loro, ho anche raccolto dati su ciò che le persone che vivono entro i 10-15 km dal sito aeroportuale trevigiano pensano al sistema "veneto". È difficile stimare gli effetti reali (diretti, indiretti, indotti e catalitici) relativi alla presenza di un aeroporto, perché coinvolge molte entità, e naturalmente è più difficile valutali in una macro-regione che comprende 3 aeroporti. A grandi linee, è importante esaminare l'infrastruttura aeroportuale dell'Italia nordorientale, perché può spingere il sistema, altamente produttivo, in una dimensione internazionale e essere il leader dell'economia italiana. Le linee guida seguite da SAVE sono coerenti con gli obiettivi fissati dall'Europa per portare l'industria aeronautica europea a livelli più elevati. Anche a livello globale, dove la concorrenza è feroce, e a causa dell'attuale crisi europea, gli aeroporti e le compagnie aeree di altri continenti stanno assumendo più importanza rispetto a quelle europee.
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