Because of social crises and environmental disasters of recent decades, States have begun to consider issues such as shared value and sustainability. But the actual commitment seems to come from the companies, undisputed actors of the global economy. Aware of generating impacts that go far beyond the purely financial dimension, they understood the need to measure performance also in the social and environmental sphere. To gain credibility in the market, they have first relied on the certification of independent entities and subsequently on specific legislation, when they are present on their territory of action. Once skepticism about capitalism has been overcome, consumers and investors increasingly pay attention to the conduct of companies and require a continuous all-round creation of value for the whole society, beyond the simple maximization of profit.
Alla luce delle crisi sociali e dei disastri ambientali degli ultimi decenni, gli Stati hanno iniziato a prendere in considerazione tematiche come il valore condiviso e la sostenibilità. Ma l'impegno effettivo sembra giungere dalle società, attori indiscussi dell'economia globale. Consapevoli di generare impatti che vadano ben oltre la dimensione esclusivamente finanziaria, hanno compreso l'esigenza di misurare le performance anche in ambito sociale e ambientale. Per acquisire credibilità sul mercato, si sono affidati innanzitutto a certificazioni di enti indipendenti e in un secondo momento a specifiche legislazioni, quando presenti sul proprio territorio d'azione. Superato lo scetticismo del capitalismo, consumatori e investitori sono sempre più attenti all'operato aziendale e chiedono che vi sia per l'intera società una continua creazione di valore a 360°, oltre la mera massimizzazione del profitto.
Responsabilità Sociale d’Impresa e Società Benefit: un nuovo modo di fare business
PRESTI, ALESSANDRA
2018/2019
Abstract
Because of social crises and environmental disasters of recent decades, States have begun to consider issues such as shared value and sustainability. But the actual commitment seems to come from the companies, undisputed actors of the global economy. Aware of generating impacts that go far beyond the purely financial dimension, they understood the need to measure performance also in the social and environmental sphere. To gain credibility in the market, they have first relied on the certification of independent entities and subsequently on specific legislation, when they are present on their territory of action. Once skepticism about capitalism has been overcome, consumers and investors increasingly pay attention to the conduct of companies and require a continuous all-round creation of value for the whole society, beyond the simple maximization of profit.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/6689