In the last decades, the world has changed from a climatic point of view and the future well-being of humanity will depend on how the problems related to energy sustainability will be solved and how it will be possible to guarantee sustainable energy from an economic, environmental, and social point of view, with a low impact on the environment and at affordable prices. Over the years, an advanced programming strategy and a regulatory system aimed at spreading energy efficiency measures have been adopted in Europe, the obstacles to their diffusion and development have been reduced and incentive systems have been created to achieve the objectives set. The transport sector is the sector with the highest growth margin in terms of energy efficiency, and in particular road transport, which is responsible for about two-thirds of greenhouse gas emissions, that thanks to the continuous technological evolution in terms of internal combustion and the introduction of new and increasingly efficient electric vehicles, is constantly evolving. For this reason, it was necessary to introduce targeted measures that would act on the automotive sector. In this paper, the labelling system introduced in Europe has been analysed and how Member States have incorporated it into their regulatory systems. By analysis a database containing data on the Italian car market, I tried to understand how consumers have reacted to the introduction of the new measures and how they have been internalised by the price of vehicles.
Negli ultimi decenni il panorama mondiale è molto cambiato dal punto di vista climatico e il benessere futuro dell’umanità dipenderà da come si risolveranno i problemi legati alla sostenibilità energetica e di come si riuscirà a garantire un’energia sostenibile dal punto di vista economico, ambientale e sociale, con un basso impatto sull’ambiente e a prezzi accessibili. Nel corso degli anni, in Europa, sono stati adottati una strategia di programmazione avanzata e un sistema normativo volto alla diffusione delle misure di efficienza energetica, sono stati ridotti gli ostacoli che ne frenavano la diffusione e lo sviluppo e sono stati creati sistemi di incentivazione ad hoc che hanno permesso di raggiungere gli obiettivi prefissati. Il settore dei trasporti è il settore con il più alto margine di crescita in termini di efficienza energetica, ed in particolare il trasporto su strada, responsabile di circa i due terzi delle emissioni di gas a effetto serra, che grazie alla continua evoluzione tecnologica in termini di combustione interna e all’introduzione dei nuovi veicoli elettrici sempre più efficienti, è in continua evoluzione. Per questo motivo è stato necessario introdurre misure mirate che agiscano sul settore automobilistico. In questo elaborato, è stata analizzato il sistema di etichettatura introdotto in Europa e come i vari Stati Membri lo abbiamo incorporato nel proprio sistema regolamentativo. Tramite l’analisi di un database contente dati sul mercato automobilistico italiano si è cercato di capire come i consumatori abbiano reagito all’introduzione delle nuove misure e come queste siano state internalizzate dal prezzo dei veicoli.
"Impact of the energy efficiency measures in the automotive sector" - "Impatto delle misure di efficienza energetica nel settore automobilistico"
BEN AOUN, AZZA
2019/2020
Abstract
In the last decades, the world has changed from a climatic point of view and the future well-being of humanity will depend on how the problems related to energy sustainability will be solved and how it will be possible to guarantee sustainable energy from an economic, environmental, and social point of view, with a low impact on the environment and at affordable prices. Over the years, an advanced programming strategy and a regulatory system aimed at spreading energy efficiency measures have been adopted in Europe, the obstacles to their diffusion and development have been reduced and incentive systems have been created to achieve the objectives set. The transport sector is the sector with the highest growth margin in terms of energy efficiency, and in particular road transport, which is responsible for about two-thirds of greenhouse gas emissions, that thanks to the continuous technological evolution in terms of internal combustion and the introduction of new and increasingly efficient electric vehicles, is constantly evolving. For this reason, it was necessary to introduce targeted measures that would act on the automotive sector. In this paper, the labelling system introduced in Europe has been analysed and how Member States have incorporated it into their regulatory systems. By analysis a database containing data on the Italian car market, I tried to understand how consumers have reacted to the introduction of the new measures and how they have been internalised by the price of vehicles.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/686