The main objective of this thesis is to shed light on practices favoring innovations in digital companies, to prove knowledge about the notion and the origins of innovation process and highlight the main factors affecting the flow of innovation process in digital companies. Based on the theoretical underpinnings of notion of innovation processes, sources of innovation, approaches applied to innovation processes, influence of corporate culture on the generation of innovative ideas, this thesis examinees practices that implement digital companies to stimulate innovations. This study uses data obtained from interviews of 23 digital companies to get empirical knowledge about practices supporting innovations. Moreover, in order to get more in-depth knowledge in this field was chose one case study to consider in detail. The results indicate that there is no one single approach for innovation process but case study shows that some specific rules can be set up in order to facilitate this process. Empirical findings demonstrate how crucial the role of corporate culture in the process of introducing new practices favoring innovation. The analyses of data collected highlights the fact that digital companies are very customer-centric and often they start their innovation process from customers need. Keywords – innovation process; digital companies; practices for innovation; corporate culture; customer-centricity.

L'obiettivo principale di questa tesi è quello di far luce sulle pratiche che favoriscono le innovazioni nelle aziende digitali, per dimostrare la conoscenza della nozione e delle origini del processo di innovazione e mettere in luce i principali fattori che influenzano il flusso del processo di innovazione nelle aziende digitali. Basato sulla teoria della nozione di processi di innovazione, fonti di innovazione, approcci applicati ai processi di innovazione, influenza della cultura aziendale sulla generazione di idee innovative, questa tesi esamina le pratiche che implementano le aziende digitali per stimolare le innovazioni. Questo studio utilizza i dati ottenuti dalle interviste di 23 aziende digitali per ottenere una conoscenza empirica delle pratiche a sostegno delle innovazioni. Inoltre, al fine di ottenere una conoscenza più approfondita in questo campo è stato scelto un caso studio analizzato in dettaglio. I risultati indicano che non esiste un unico approccio per il processo di innovazione, ma il case study mostra che alcune regole specifiche possono essere stabilite per facilitare questo processo. Le scoperte empiriche dimostrano quanto sia cruciale il ruolo della cultura aziendale nel processo di introduzione di nuove pratiche a favore dell'innovazione. Le analisi dei dati raccolti sottolineano il fatto che le aziende digitali sono molto incentrate sul cliente e spesso avviano il loro processo di innovazione dalle esigenze dei clienti.

Best practices for innovation in digital companies

ZUI, HANNA
2017/2018

Abstract

The main objective of this thesis is to shed light on practices favoring innovations in digital companies, to prove knowledge about the notion and the origins of innovation process and highlight the main factors affecting the flow of innovation process in digital companies. Based on the theoretical underpinnings of notion of innovation processes, sources of innovation, approaches applied to innovation processes, influence of corporate culture on the generation of innovative ideas, this thesis examinees practices that implement digital companies to stimulate innovations. This study uses data obtained from interviews of 23 digital companies to get empirical knowledge about practices supporting innovations. Moreover, in order to get more in-depth knowledge in this field was chose one case study to consider in detail. The results indicate that there is no one single approach for innovation process but case study shows that some specific rules can be set up in order to facilitate this process. Empirical findings demonstrate how crucial the role of corporate culture in the process of introducing new practices favoring innovation. The analyses of data collected highlights the fact that digital companies are very customer-centric and often they start their innovation process from customers need. Keywords – innovation process; digital companies; practices for innovation; corporate culture; customer-centricity.
2017
Best practices for innovation in digital companies
L'obiettivo principale di questa tesi è quello di far luce sulle pratiche che favoriscono le innovazioni nelle aziende digitali, per dimostrare la conoscenza della nozione e delle origini del processo di innovazione e mettere in luce i principali fattori che influenzano il flusso del processo di innovazione nelle aziende digitali. Basato sulla teoria della nozione di processi di innovazione, fonti di innovazione, approcci applicati ai processi di innovazione, influenza della cultura aziendale sulla generazione di idee innovative, questa tesi esamina le pratiche che implementano le aziende digitali per stimolare le innovazioni. Questo studio utilizza i dati ottenuti dalle interviste di 23 aziende digitali per ottenere una conoscenza empirica delle pratiche a sostegno delle innovazioni. Inoltre, al fine di ottenere una conoscenza più approfondita in questo campo è stato scelto un caso studio analizzato in dettaglio. I risultati indicano che non esiste un unico approccio per il processo di innovazione, ma il case study mostra che alcune regole specifiche possono essere stabilite per facilitare questo processo. Le scoperte empiriche dimostrano quanto sia cruciale il ruolo della cultura aziendale nel processo di introduzione di nuove pratiche a favore dell'innovazione. Le analisi dei dati raccolti sottolineano il fatto che le aziende digitali sono molto incentrate sul cliente e spesso avviano il loro processo di innovazione dalle esigenze dei clienti.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/7108