This study investigates the relationship between Corporate Social Responsibility (CSR) and Corporate Financial Performance (CFP) in food & beverage multinational enterprises. Prior studies provided mixed and controversial results about this relationship. This analysis is based on a sample of 60 multinational enterprises (MNEs) belonging to the food & beverage industry. The MSCI ESG Rating, developed by Morgan Stanley Capital International, is used as a proxy for Corporate Social Responsibility. On the other side, accounting-based indicators (ROA, ROE) are used to measure Corporate Financial Performance. The time horizon is four years, from 2016 to 2019. The results of the analysis show there is no linear relationship between CSR and CFP for companies in the sample. This research can be considered as a starting point for future research in the field of the CSR-CFP relationship in food & beverage industry.

La tesi analizza la relazione tra Responsabilità Sociale d’Impresa (RSI) e performance finanziarie aziendali. Risultati controversi sono emersi da studi precedenti riguardanti tale relazione. L’analisi effettuata in questo studio ruota attorno a un campione di 60 multinazionali appartenenti al settore “food & beverage”. L’ESG Rating elaborato dall’agenzia Morgan Stanley Capital International (MSCI) è stato utilizzato per misurare le performance di Responsabilità Sociale d’Impresa. Indicatori quali ROA e ROE sono invece stati selezionati per misurare le performance finanziarie aziendali. Il periodo temporale preso in analisi è di quattro anni, dal 2016 al 2019. I risultati dimostrano che, per le aziende che compongono il campione preso in analisi, non esiste una relazione lineare tra Responsabilità sociale d’impresa e performance finanziarie aziendali. Questa ricerca può essere considerata un punto di partenza per ricerche future nell’ambito della relazione tra Responsabilità Sociale d’Impresa e performance finanziarie aziendali nel settore “food & beverage”.

THE RELATIONSHIP BETWEEN CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY AND CORPORATE FINANCIAL PERFORMANCE: AN ANALYSIS OF FOOD & BEVERAGE MNEs

PISCIONERI, FABIO
2019/2020

Abstract

This study investigates the relationship between Corporate Social Responsibility (CSR) and Corporate Financial Performance (CFP) in food & beverage multinational enterprises. Prior studies provided mixed and controversial results about this relationship. This analysis is based on a sample of 60 multinational enterprises (MNEs) belonging to the food & beverage industry. The MSCI ESG Rating, developed by Morgan Stanley Capital International, is used as a proxy for Corporate Social Responsibility. On the other side, accounting-based indicators (ROA, ROE) are used to measure Corporate Financial Performance. The time horizon is four years, from 2016 to 2019. The results of the analysis show there is no linear relationship between CSR and CFP for companies in the sample. This research can be considered as a starting point for future research in the field of the CSR-CFP relationship in food & beverage industry.
2019
THE RELATIONSHIP BETWEEN CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY AND CORPORATE FINANCIAL PERFORMANCE: AN ANALYSIS OF FOOD & BEVERAGE MNEs
La tesi analizza la relazione tra Responsabilità Sociale d’Impresa (RSI) e performance finanziarie aziendali. Risultati controversi sono emersi da studi precedenti riguardanti tale relazione. L’analisi effettuata in questo studio ruota attorno a un campione di 60 multinazionali appartenenti al settore “food & beverage”. L’ESG Rating elaborato dall’agenzia Morgan Stanley Capital International (MSCI) è stato utilizzato per misurare le performance di Responsabilità Sociale d’Impresa. Indicatori quali ROA e ROE sono invece stati selezionati per misurare le performance finanziarie aziendali. Il periodo temporale preso in analisi è di quattro anni, dal 2016 al 2019. I risultati dimostrano che, per le aziende che compongono il campione preso in analisi, non esiste una relazione lineare tra Responsabilità sociale d’impresa e performance finanziarie aziendali. Questa ricerca può essere considerata un punto di partenza per ricerche future nell’ambito della relazione tra Responsabilità Sociale d’Impresa e performance finanziarie aziendali nel settore “food & beverage”.
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