Digital transformation impacts not only companies, but also their workers. Often the externalities that digital transformation processes produce on corporate stakeholders give way to corporate impacts seen as value generation. However, in a broader conception of business, this value can be conjugated, and not opposed, to the needs of human capital, generally recognized as a fundamental asset of the business itself. This is to be considered especially in the adoption of those technologies that have as their objective the automation of activities. The work focuses, after an introduction on the concept of Digital Transformation, the analysis on a technology, Robotic Process Automation, which is increasingly being implemented in the various companies, with the aim of generating business value. The analysis focuses on the conjugability of this value with the satisfaction of human capital directly impacted by the adoption of this technology, through the analysis of the case study in Banca Progetto.

La trasformazione digitale impatta non solo le aziende, ma anche i loro lavoratori. Spesso le esternalità che processi di trasformazione digitale producono sugli stakeholders aziendali lasciano il posto agli impatti aziendali visti come generazione di valore. Tuttavia, in una più larga concezione di impresa, questo valore può essere coniugato, e non contrapposto, alle esigenze del capitale umano, generalmente riconosciuto come un asset fondamentale dell'impresa stessa. Ciò è da considerarsi specialmente nell'adozione di quelle tecnologie che hanno come obbiettivo l'automazione delle attività. Il lavoro concentra, dopo un'introduzione sul concetto di Trasformazione Digitale, l'analisi su una tecnologia, la Robotic Process Automation, che sempre più di frequente viene implementata nelle diverse realtà aziendali, con l'obbiettivo di generare valore aziendale. L'analisi ha come focus la coniugabilità di questo valore con la soddisfazione del capitale umano direttamente impattato dall'adozione di questa tecnologia, attraverso l'analisi del case study in Banca Progetto.

Trasformazione Digitale e RPA: impatto sull'Employee Satisfaction. Il caso Banca Progetto.

MILANI, GIANNI
2019/2020

Abstract

Digital transformation impacts not only companies, but also their workers. Often the externalities that digital transformation processes produce on corporate stakeholders give way to corporate impacts seen as value generation. However, in a broader conception of business, this value can be conjugated, and not opposed, to the needs of human capital, generally recognized as a fundamental asset of the business itself. This is to be considered especially in the adoption of those technologies that have as their objective the automation of activities. The work focuses, after an introduction on the concept of Digital Transformation, the analysis on a technology, Robotic Process Automation, which is increasingly being implemented in the various companies, with the aim of generating business value. The analysis focuses on the conjugability of this value with the satisfaction of human capital directly impacted by the adoption of this technology, through the analysis of the case study in Banca Progetto.
2019
Digital Transformation and RPA: impact on Employee Satisfaction. Banca Progetto case-study.
La trasformazione digitale impatta non solo le aziende, ma anche i loro lavoratori. Spesso le esternalità che processi di trasformazione digitale producono sugli stakeholders aziendali lasciano il posto agli impatti aziendali visti come generazione di valore. Tuttavia, in una più larga concezione di impresa, questo valore può essere coniugato, e non contrapposto, alle esigenze del capitale umano, generalmente riconosciuto come un asset fondamentale dell'impresa stessa. Ciò è da considerarsi specialmente nell'adozione di quelle tecnologie che hanno come obbiettivo l'automazione delle attività. Il lavoro concentra, dopo un'introduzione sul concetto di Trasformazione Digitale, l'analisi su una tecnologia, la Robotic Process Automation, che sempre più di frequente viene implementata nelle diverse realtà aziendali, con l'obbiettivo di generare valore aziendale. L'analisi ha come focus la coniugabilità di questo valore con la soddisfazione del capitale umano direttamente impattato dall'adozione di questa tecnologia, attraverso l'analisi del case study in Banca Progetto.
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