Nowadays one of the most popular topics in business is diversity management since Diversity is one important factor that should be promoted and respected for multiple reasons (Atiyah 2016, Villesèche et al. 2018). This thesis will review diversity management analysing the concept through its dimension and evolution over time to arrive at the actual concept of Diversity Management 3.0 that see its practice not only as an antidiscrimination equal opportunity, but as an instrument of competitive advantage and a social responsibility (Pollifroni et al. 2016). The main purpose of the research is to show how difficult and challenging it is to adopt a diversity management process in a business context. Even successful companies struggle in addressing it properly and are constantly pressured by mass media for the bad results obtained until now. Concerning the empirical research, Google is the selected case company. Google diversity process and its main problematics will be deeply analysed to show the challenges of diversity management in an objective way. The research will give an insight into the key players in the tech industry located and operating in the United States by comparing the diversity and inclusion performance of Google and its five main rivals. To appraise Google an index was created for evaluating diversity management practice based on the Diversity & Inclusion Index of Thomson Reuters. The analysis process and outcomes suggest that: a) Tech companies fails to have personnel representative of the whole demographic society; b) Obtain primary data from companies on diversity is difficult and there is an overall lack of transparency in the matter that confirm the double role of diversity as outcome and driver of diversity; c) Finding an overall measure to evaluate diversity is particularly challenging as diversity is a complex phenomenon.
Oggigiorno, uno degli argomenti più in voga nellambito aziendale è la gestione delle diversità essendo la diversità uno dei più importanti fattori che dovrebbero essere promossi e rispettati a livello aziendale per varie ragioni (Atiyah 2016, Villesèche et al. 2018). La tesi revisionerà il diversity management analizzando il concetto in tutte le sue dimensioni, la sua evoluzione nel tempo fino ad arrivare alla nozione di gestione della diversità 3.0 che lo definisce non solo come una pratica antidiscriminatoria di eguali opportunità, ma come strumento di vantaggio competitivo e responsabilità sociale (Pollifroni et al. 2016). Lobiettivo principale della ricerca è dimostrare quanto sia impegnativo adottare un processo di gestione delle diversità in un contesto aziendale, infatti anche compagnie di successo mostrano difficoltà nellindirizzare la questione e sono spesso messe sotto pressione dai mezzi di comunicazione proprio per gli insoddisfacenti risultati ottenuti fino ad ora. La ricerca empirica si focalizza su un caso di studio: Google. Il processo di gestione delle diversità di suddetta compagnia e le sue principali problematiche vengono analizzate per dimostrare la complessità della gestione delle diversità in maniera obiettiva. La ricerca darà inoltre una panoramica sulle maggiori compagnie nellindustria tecnologica statunitense comparando le prestazioni, concernenti la diversità e linclusione, di Google e dei suoi cinque principali concorrenti. Al fine di valutare la loro performance di gestione delle diversità è stato concepito un indice sulla base del già esistente Diversity and Inclusion Index di Thomson Reuters. Il processo di analisi e i risultati ottenuti mostrano che: a) Le compagnie tecnologiche non sono tuttora in maniera soddisfacente demograficamente rappresentative della società; b) Ottenere dati primari sulla diversità direttamente dalle compagnie è difficile e cè una generale mancanza di trasparenza che conferma il doppio ruolo della diversità come risultato ed elemento chiave; c) Trovare un metodo di misurazione globale per valutare la diversità è particolarmente laborioso data la complessità del fenomeno della diversità.
Le Sfide della Gestione della Diverstià tra Dovere e Preferenza.
GATTI, LARA PININ
2018/2019
Abstract
Nowadays one of the most popular topics in business is diversity management since Diversity is one important factor that should be promoted and respected for multiple reasons (Atiyah 2016, Villesèche et al. 2018). This thesis will review diversity management analysing the concept through its dimension and evolution over time to arrive at the actual concept of Diversity Management 3.0 that see its practice not only as an antidiscrimination equal opportunity, but as an instrument of competitive advantage and a social responsibility (Pollifroni et al. 2016). The main purpose of the research is to show how difficult and challenging it is to adopt a diversity management process in a business context. Even successful companies struggle in addressing it properly and are constantly pressured by mass media for the bad results obtained until now. Concerning the empirical research, Google is the selected case company. Google diversity process and its main problematics will be deeply analysed to show the challenges of diversity management in an objective way. The research will give an insight into the key players in the tech industry located and operating in the United States by comparing the diversity and inclusion performance of Google and its five main rivals. To appraise Google an index was created for evaluating diversity management practice based on the Diversity & Inclusion Index of Thomson Reuters. The analysis process and outcomes suggest that: a) Tech companies fails to have personnel representative of the whole demographic society; b) Obtain primary data from companies on diversity is difficult and there is an overall lack of transparency in the matter that confirm the double role of diversity as outcome and driver of diversity; c) Finding an overall measure to evaluate diversity is particularly challenging as diversity is a complex phenomenon.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/7349