The SARS-Cov-2 (COVID-19) pandemic caused a huge economic shock around the world. Microeconomically, this can be modelled as a loss of the utility of consuming certain goods and services, leading to a contraction of demand and decrease in prices. Due to heterogeneity, the amount of this loss can vary across socioeconomical types of consumers. I use data from the domestic airline industry to estimate the order of magnitude of this loss for two types of travellers: businessmen and tourists. We model the market as a Cournot game in which customers can chose between Low cost and Legacy carriers. We compare the average prices and demand in the period 2015-2019 with those of 2020 and then we reconstruct the average variation of utility and its variability.

La pandemia di SARS-Cov-2 (COVID-19) ha causato un enorme shock economico in tutto il mondo. Dal punto di vista microeconomico, questo può essere modellato come una perdita dell'utilità del consumo di determinati beni e servizi, che porta a una contrazione della domanda e diminuzione dei prezzi. A causa dell'eterogeneità, l'ammontare di questa perdita può variare a seconda dei tipi socioeconomici di consumatori. Utilizzo i dati del settore aereo nazionale per stimare l'ordine di grandezza di questa perdita per due tipi di viaggiatori: uomini d'affari e turisti. Modelliamo il mercato come un gioco Cournot in cui i clienti possono scegliere tra vettori low cost e legacy. Confrontiamo i prezzi medi e la domanda nel periodo 2015-2019 con quelli del 2020 e poi ricostruiamo la variazione media dell'utilità e la sua variabilità.

Cost of caution: The impact of Covid-19 on utility functions in U.S. domestic airline industry

SIMAK, AELITA
2019/2020

Abstract

The SARS-Cov-2 (COVID-19) pandemic caused a huge economic shock around the world. Microeconomically, this can be modelled as a loss of the utility of consuming certain goods and services, leading to a contraction of demand and decrease in prices. Due to heterogeneity, the amount of this loss can vary across socioeconomical types of consumers. I use data from the domestic airline industry to estimate the order of magnitude of this loss for two types of travellers: businessmen and tourists. We model the market as a Cournot game in which customers can chose between Low cost and Legacy carriers. We compare the average prices and demand in the period 2015-2019 with those of 2020 and then we reconstruct the average variation of utility and its variability.
2019
Cost of caution: The impact of Covid-19 on utility functions in U.S. domestic airline industry
La pandemia di SARS-Cov-2 (COVID-19) ha causato un enorme shock economico in tutto il mondo. Dal punto di vista microeconomico, questo può essere modellato come una perdita dell'utilità del consumo di determinati beni e servizi, che porta a una contrazione della domanda e diminuzione dei prezzi. A causa dell'eterogeneità, l'ammontare di questa perdita può variare a seconda dei tipi socioeconomici di consumatori. Utilizzo i dati del settore aereo nazionale per stimare l'ordine di grandezza di questa perdita per due tipi di viaggiatori: uomini d'affari e turisti. Modelliamo il mercato come un gioco Cournot in cui i clienti possono scegliere tra vettori low cost e legacy. Confrontiamo i prezzi medi e la domanda nel periodo 2015-2019 con quelli del 2020 e poi ricostruiamo la variazione media dell'utilità e la sua variabilità.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/746