This thesis focuses on the problem of paternalism in education. I will first provide a contemporary definition of paternalism and I will analyse its philosophical presuppositions. I will then discuss the issues of authority, expressed by the teacher-student relationship, and of how the aims of public education are determined. The main part of the work discusses some problems underlying paternalism a theme which has been generally overlooked in the Italian debate. To achieve this, I will rely on some theories belonging to different philosophical backgrounds. Finally, I will analyse how the relevant sections (art. 33 and 34) of the Italian Constitution deal with these questions and the ways school legislation has tried to address the open issues thereby raised.
Obiettivo di questa tesi è lindagine filosofica del problema del paternalismo in ambito educativo. Il lavoro inizia pertanto da una definizione contemporanea di paternalismo: se ne analizzeranno i presupposti filosofici, per poi concentrarsi sul problema dellautorità, che si esprime nella relazione insegnante-studente, e della determinazione dei fini da perseguire nell'educazione pubblica. La parte centrale dell'elaborato, che prende in considerazione il pensiero di diversi filosofi espressione di epoche e contesti differenti, è volta a problematizzare e far emergere le questioni sottese al tema del paternalismo, poco studiato nel panorama educativo italiano. La sezione conclusiva analizza come questi temi vengano affrontati nei dettati costituzionali relativi alla scuola (art. 33 e 34) e quali siano le linee di azione intraprese dalla legislazione scolastica italiana per far fronte a problemi che rimangono tutt'oggi aperti.
Il paternalismo in ambito educativo: tra filosofia e Costituzione
TERNA, LETIZIA
2018/2019
Abstract
This thesis focuses on the problem of paternalism in education. I will first provide a contemporary definition of paternalism and I will analyse its philosophical presuppositions. I will then discuss the issues of authority, expressed by the teacher-student relationship, and of how the aims of public education are determined. The main part of the work discusses some problems underlying paternalism a theme which has been generally overlooked in the Italian debate. To achieve this, I will rely on some theories belonging to different philosophical backgrounds. Finally, I will analyse how the relevant sections (art. 33 and 34) of the Italian Constitution deal with these questions and the ways school legislation has tried to address the open issues thereby raised.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/7542