The thesis deals with the most significant aspects of Don Milani’s pedagogical mission: the analysis of the updated literature on this topic and of some of the author’s works develops the implications of a proposal based on language education, as a re-appropriation of cultural tools and of a full dignity. A proposal that in practice performs the principle of reaffirmation of the whole working class, exploited and subject after the second World War.
La tesi affronta gli aspetti più significativi della missione pedagogica di don Lorenzo Milani: l'analisi della recente letteratura sul tema e di alcune opere dell'autore sviluppa le implicazioni di una proposta fondata sull'educazione alla “parola”, un’educazione linguistica intesa come riappropriazione degli strumenti culturali e della piena dignità, e che nella pratica svolge il principio di riaffermazione dell'intera classe operaia e contadina, sfruttata e subordinata, del secondo Dopoguerra.
Don Lorenzo Milani: il sacramento dell’educazione
GROLLI, AARON
2015/2016
Abstract
The thesis deals with the most significant aspects of Don Milani’s pedagogical mission: the analysis of the updated literature on this topic and of some of the author’s works develops the implications of a proposal based on language education, as a re-appropriation of cultural tools and of a full dignity. A proposal that in practice performs the principle of reaffirmation of the whole working class, exploited and subject after the second World War.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/7590