Nowadays, college students have several ways to study and practice entrepreneurship, as well as to build a sustainable mindset. This thesis delves into this topic by identifying a unique model to both defines which entrepreneurial skills are needed to define an entrepreneur, as well as understand the components of a sustainable mindset. Through data collection, the thesis aims to analyse the development of entrepreneurial skills and the development of a sustainable mindset in Italian university students participating in a concrete experience in Enactus Italy. Which is the world's largest experiential learning platform dedicated to creating a better, more sustainable world, in addition to identifying the motivation to join and stay at Enactus. Subsequently, the thesis reports the impact of the latter growth on the students' careers. Finally, to understand how this development could be replicated and to enrich existing theory, the thesis reports the methods able to enabled the progress. The results of the research suggest that Enactus Italy mostly allows students to increase their confidence in their abilities. Indeed, Enactus allowed respondents to find practical solutions to solve the issues they identified. Enactus has also brought few improvements in the theoretical education, mainly in the practical context, especially with regard to: self-awareness, self-efficacy and being able to mobilize others. As for the sustainable mentality, it is possible to define Enactus as a means to increase students’ motivation around sustainability, even though in most cases there was already an interest in impacting the Sustainable Development Goals. The thesis also lists the educational method in terms of entrepreneurial skills and a sustainable mentality. During the learning by doing experience of Enactus, the most cited were workshops, training, peer to peer mentoring, mentorship and feedbacks by business leaders, and by the mere observation. The sustainable mindset, on the other hand, was more deeply rooted in the individuals who were more successful through Entrepreneurial action. Training and workshop activities have also been shown to be instrumental in mindset shaping. After the elaboration of the data collected, the thesis reports the soft skills that Enactus has been able to instill in students, who were able to apply them in their career, even when this was in fields different than Entrepreneurship. The most cited skills were: communication and public speaking, problem solving, creativity and teamwork. Other skills mentioned to a lesser extent were: collaboration, networking, leadership, organization, presentation skills, openness to the world and think out of the box. As for the sustainable mindset, Enactus has been a key career experience for 50% of the whole respondents, who have continued (or will continue) in the direction addressed by Enactus.

Al giorno d'oggi, gli studenti universitari hanno diversi modi per studiare e mettere in pratica l'imprenditorialità, così come per costruire una mentalità sostenibile. Questa tesi approfondisce questo argomento identificando un modello unico per definire quali competenze imprenditoriali ha un imprenditore, le componenti di una mentalità sostenibile e come acquisire queste ultime. Attraverso il caso di studio di Enactus Italy, la più grande piattaforma esperienziale al mondo, dedicata alla creazione di un mondo migliore e più sostenibile, la tesi si propone di analizzare le motivazioni per entrare e rimanere all'interno dell'associazione, esaminare lo sviluppo delle competenze imprenditoriali e lo sviluppo di una mentalità sostenibile all'interno di Enactus Italy. Successivamente, la tesi riporta l'impatto di questa esperienza sulla carriera degli studenti. Infine, per capire come questo sviluppo possa essere replicato per arricchire la teoria esistente, la tesi riporta i metodi educativi maggiormente strumentali per il progresso. I risultati della ricerca suggeriscono in linea generale che Enactus Italy abbia aumentato la fiducia degli studenti nelle proprie capacità, dato che l'esperienza ha permesso agli intervistati di trovare soluzioni imprenditoriali ai problemi individuati. Tuttavia la formazione a livello teorico degli intervistati è risultata carente per quanto riguarda l'imprenditorialità e la sostenibilità, contrariamente alle capacità imprenditoriali acquisite, come la consapevolezza di sé, l'efficacia di sé e la capacità di mobilitare gli altri. In aggiunta, per quanto riguarda la mentalità sostenibile, è possibile definire Enactus Italy come un mezzo per aumentare la motivazione degli studenti riguardo al tema della sostenibilità. Infatti nella maggior parte dei casi era già presente un interesse ad incidere sugli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile prima del percorso associativo. Ulteriori risultati riguardano il metodo educativo imprenditoriale e quello per la mentalità sostenibile. Per il primo gli intervistati hanno individuato principalmente: i workshop, la formazione, il mentoring peer-to-peer, il mentoring e il feedback da parte dei leader aziendali, oltre alla semplice osservazione. La mentalità sostenibile, d'altra parte, è stata maggiormente radicata negli individui che avevano più successo attraverso l'azione imprenditoriale. Inoltre anche le attività di formazione e i workshop hanno dimostrato di essere strumentali alla formazione della mentalità sostenibile. Dopo l'elaborazione dei dati raccolti, la tesi riporta le soft skills che Enactus è in grado di sviluppare, e quali di queste sono state strumentali per la carriera degli individui. Le competenze in merito più citate sono state: la comunicazione e il public speaking, il problem solving, la creatività e il lavoro di squadra. Altre competenze citate in misura minore sono state: la collaborazione, il networking, la leadership, l’organizzazione, la capacità di presentazione, l’apertura al mondo e pensare fuori dagli schemi. Per quanto riguarda la mentalità sostenibile, Enactus è stata un'esperienza chiave per la scelta della carriera per il 50% di tutti gli intervistati, che hanno continuato (o continueranno) il loro percorso in linea con Enactus.

Le competenze imprenditoriali e la mentalità sostenibile: il caso di Enactus Italy

BAVESTRELLI, BEATRICE
2019/2020

Abstract

Nowadays, college students have several ways to study and practice entrepreneurship, as well as to build a sustainable mindset. This thesis delves into this topic by identifying a unique model to both defines which entrepreneurial skills are needed to define an entrepreneur, as well as understand the components of a sustainable mindset. Through data collection, the thesis aims to analyse the development of entrepreneurial skills and the development of a sustainable mindset in Italian university students participating in a concrete experience in Enactus Italy. Which is the world's largest experiential learning platform dedicated to creating a better, more sustainable world, in addition to identifying the motivation to join and stay at Enactus. Subsequently, the thesis reports the impact of the latter growth on the students' careers. Finally, to understand how this development could be replicated and to enrich existing theory, the thesis reports the methods able to enabled the progress. The results of the research suggest that Enactus Italy mostly allows students to increase their confidence in their abilities. Indeed, Enactus allowed respondents to find practical solutions to solve the issues they identified. Enactus has also brought few improvements in the theoretical education, mainly in the practical context, especially with regard to: self-awareness, self-efficacy and being able to mobilize others. As for the sustainable mentality, it is possible to define Enactus as a means to increase students’ motivation around sustainability, even though in most cases there was already an interest in impacting the Sustainable Development Goals. The thesis also lists the educational method in terms of entrepreneurial skills and a sustainable mentality. During the learning by doing experience of Enactus, the most cited were workshops, training, peer to peer mentoring, mentorship and feedbacks by business leaders, and by the mere observation. The sustainable mindset, on the other hand, was more deeply rooted in the individuals who were more successful through Entrepreneurial action. Training and workshop activities have also been shown to be instrumental in mindset shaping. After the elaboration of the data collected, the thesis reports the soft skills that Enactus has been able to instill in students, who were able to apply them in their career, even when this was in fields different than Entrepreneurship. The most cited skills were: communication and public speaking, problem solving, creativity and teamwork. Other skills mentioned to a lesser extent were: collaboration, networking, leadership, organization, presentation skills, openness to the world and think out of the box. As for the sustainable mindset, Enactus has been a key career experience for 50% of the whole respondents, who have continued (or will continue) in the direction addressed by Enactus.
2019
Entrepreneurship competences and sustainability mindset: Enactus Italy case study
Al giorno d'oggi, gli studenti universitari hanno diversi modi per studiare e mettere in pratica l'imprenditorialità, così come per costruire una mentalità sostenibile. Questa tesi approfondisce questo argomento identificando un modello unico per definire quali competenze imprenditoriali ha un imprenditore, le componenti di una mentalità sostenibile e come acquisire queste ultime. Attraverso il caso di studio di Enactus Italy, la più grande piattaforma esperienziale al mondo, dedicata alla creazione di un mondo migliore e più sostenibile, la tesi si propone di analizzare le motivazioni per entrare e rimanere all'interno dell'associazione, esaminare lo sviluppo delle competenze imprenditoriali e lo sviluppo di una mentalità sostenibile all'interno di Enactus Italy. Successivamente, la tesi riporta l'impatto di questa esperienza sulla carriera degli studenti. Infine, per capire come questo sviluppo possa essere replicato per arricchire la teoria esistente, la tesi riporta i metodi educativi maggiormente strumentali per il progresso. I risultati della ricerca suggeriscono in linea generale che Enactus Italy abbia aumentato la fiducia degli studenti nelle proprie capacità, dato che l'esperienza ha permesso agli intervistati di trovare soluzioni imprenditoriali ai problemi individuati. Tuttavia la formazione a livello teorico degli intervistati è risultata carente per quanto riguarda l'imprenditorialità e la sostenibilità, contrariamente alle capacità imprenditoriali acquisite, come la consapevolezza di sé, l'efficacia di sé e la capacità di mobilitare gli altri. In aggiunta, per quanto riguarda la mentalità sostenibile, è possibile definire Enactus Italy come un mezzo per aumentare la motivazione degli studenti riguardo al tema della sostenibilità. Infatti nella maggior parte dei casi era già presente un interesse ad incidere sugli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile prima del percorso associativo. Ulteriori risultati riguardano il metodo educativo imprenditoriale e quello per la mentalità sostenibile. Per il primo gli intervistati hanno individuato principalmente: i workshop, la formazione, il mentoring peer-to-peer, il mentoring e il feedback da parte dei leader aziendali, oltre alla semplice osservazione. La mentalità sostenibile, d'altra parte, è stata maggiormente radicata negli individui che avevano più successo attraverso l'azione imprenditoriale. Inoltre anche le attività di formazione e i workshop hanno dimostrato di essere strumentali alla formazione della mentalità sostenibile. Dopo l'elaborazione dei dati raccolti, la tesi riporta le soft skills che Enactus è in grado di sviluppare, e quali di queste sono state strumentali per la carriera degli individui. Le competenze in merito più citate sono state: la comunicazione e il public speaking, il problem solving, la creatività e il lavoro di squadra. Altre competenze citate in misura minore sono state: la collaborazione, il networking, la leadership, l’organizzazione, la capacità di presentazione, l’apertura al mondo e pensare fuori dagli schemi. Per quanto riguarda la mentalità sostenibile, Enactus è stata un'esperienza chiave per la scelta della carriera per il 50% di tutti gli intervistati, che hanno continuato (o continueranno) il loro percorso in linea con Enactus.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/793